Foto: Halvard Hovtun

Leder:

Har toget gått for jernbanen?

Selv om det ikke blir jernbane nordover må det komme en større satsing på kommunikasjon og transport i nord.

Publisert Sist oppdatert

Denne uka ble det klart at det ikke anbefales av Jernbanedirektoratet å bygge Nord-Norgebanen videre fra Fauske til Tromsø.

Bakgrunnen for det er at det fastslås helt klart at et slikt prosjekt aldri vil komme forsvares samfunnsøkonomisk, sett opp mot en beregnet byggepris på 280 milliarder kroner. I tillegg vektlegges strid rundt samiske interesser, og ikke minst et utfordrende landskap å bygge jernbane i.

Det er i nord enorme verdier skapes

Når man ser på argumentene som blir brukt for å ikke bygge banen, og den summen som er lagt fram, er det lett å forstå at det finnes andre prosjekter som kan gi større nytte for et større flertall.

Men, hvis man skal tenke kun på samfunnsøkonomi i alt man gjør, særlig i Nord-Norge, er det nesten likelydende med å si at man ikke ønsker å sikre videre vekst og ikke minst nasjonal beredskap i nord.

Det er her det skapes enorme verdier nasjonalt, og i dagens sikkerhetspolitiske landskap er det også her at nasjonen må sikre seg å kunne beholde og bygge kritisk infrastruktur i overskuelig framtid.

Vi mener ikke at det er automatikk i at Nord-Norgebanen skal bygges, men at det er klinkende klart at det må komme en langt større satsing på områdene som skal sikre kommunikasjon, transport og verdivekst, er hevet over enhver tvil.

Når noe er beregnet til 280 milliarder nå, bikker det garantert 300 før banen er bygget. Det vil være langt mer spiselig for de som bor og jobber i nord om man i hvert fall ville forplikte seg til å bruke deler av dette på å utvikle landsdelen på andre måter om man nå følger direktoratet i å ikke sette i gang med tog til Tromsø.

Så gjenstår det å se om siste ord er sagt i denne saken likevel. Om toget er gått for Nord-Norgebanen.

Powered by Labrador CMS