UTSATT. En slik ulykke som denne i Glefloget-tunnelen i august i 2021 hadde mange håpet skulle bli en historisk hendelse med den nye veien fra Megården til Mørsvikbotn. Nå har SV tent håpet om å få veien inn igjen på revidert statsbudsjett. Foto: Ronny Fossum
UTSATT. En slik ulykke som denne i Glefloget-tunnelen i august i 2021 hadde mange håpet skulle bli en historisk hendelse med den nye veien fra Megården til Mørsvikbotn. Nå har SV tent håpet om å få veien inn igjen på revidert statsbudsjett.

Setter av 150 millioner kroner til oppstart på E6 i Sørfold :

- Håper de tar til vettet nå

SVs samferdselspolitiske talsperson Mona Fagerås bekrefter at SV stter av midler i sitt alternative statsbudsjett for å komme i gang med E6 i Sørfold allerede til neste år.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Den siste tiden har Sosialistisk Venstreparti, med samferdselspolitisk talsperson Mona Fagerås i spissen, jobbet med krav om igangsettelse av E6 i Sørfold gjennom sitt alternative forslag til statsbudsjettet.

Her har de lagt inn en post på 150 millioner kroner, for å kunne sette i gang med oppstarten av det omfattende prosjektet til ti milliarder kroner fra Megården til Mørsvikbotn. Mona Fagerås meldte dette til NRK Nordland torsdag.

Leder i Nordland SV, Åshild Pettersen, sier at de nå er klare til å gå i forhandling med regjeringen om å få dette igjennom i revidert nasjonalbudsjett.

- SV viser med dette at denne strekningen er noe vi vil prioritere, og som det er svært viktig at vi kommer i gang med. Vi mener det ikke kan ventes med å bygge den nye strekningen, og at prosjektet må gjennomføres snarest, sier Pettersen.

LES OGSÅ: Mona tok affære

UTTALER SEG OM E6. Aase Refsnes, gruppeleder for SV og Åshild Pettersen leder i Nordland SV har begge vært klare på at E6 i Sørfold må utbedres. Foto: Ina Nyås Moe
UTTALER SEG OM E6. Aase Refsnes, gruppeleder for SV og Åshild Pettersen leder i Nordland SV har begge vært klare på at E6 i Sørfold må utbedres.

Må ha støtte

Mindretallsregjeringen bestående av Arbeiderpartiet og Senterpartiet er avhengig av SVs eller andre partiers støtte for å få igjennom revidert budsjett, og SV sitter dermed med gode kort på hånden for å få gjennomslag for sine krav.

-Nå skal det jo selvsagt forhandles om dette i tida som kommer, men vi håper jo virkelig at regjeringen tar til vettet og tar inn prosjektet, sier Pettersen videre.

- Men én ting er sikkert, vi er veldig stolte av at den jobben Mona Fagerås har gjort for å få dette inn i vårt alternative forslag til statsbudsjett, slår hun fast.

LES OGSÅ: - Livsnerven mellom nord og sør blir satt på vent

Enorme konsekvenser

Regjeringen har tidligere sagt at om det skal andre prosjekter inn i budsjettet, så må pengene hentes fra et annet.

- Har dere gjort en prioritering på hvor disse 150 millionene skal hentes fra?

- Det har jeg ikke et konkret svar på, men i motsetning til regjeringen har SV vært tydelige på at vi vil prioritere de trygge hverdagsveiene framfor enorme motorveiprosjekter, sier Pettersen.

- For hver gang veien er stengt, har det store konsekvenser. Det er ikke en reell omkjøringsmulighet, og det påvirker hele regionen langt ut over de lokale. Det er tross alt sånn at en stenging her i realiteten deler landet i to, og det er enormt sårbart. Om det blir en tunnelbrann for eksempel, så tør jeg nesten ikke tenke på konsekvensene. Dette er en vei som vi må komme i gang med, sier Åshild Pettersen, leder i Nordland SV.

Forhandlingene om revidert statsbudsjett er ventet å komme i gang om kort tid, og bør være landet i løpet av november.

KJEMPER. Mona Fagerås mener trygge hverdagsveier må prioriteres foran nye motorveier i statsbudsjettet.
KJEMPER. Mona Fagerås mener trygge hverdagsveier må prioriteres foran nye motorveier i statsbudsjettet.
Powered by Labrador CMS