Håvard og Mathilde på Han Sylte i Valnesfjord har Nord-Norges beste matidé og skal til Stockholm i juni for å konkurrere om plass på EAT Stockholm Food Forum. Foto: Eva S. Winther
Håvard og Mathilde på Han Sylte i Valnesfjord har Nord-Norges beste matidé og skal til Stockholm i juni for å konkurrere om plass på EAT Stockholm Food Forum.

Han Sylte best i Nord-Norge

Valnesfjord-bedriften har Nord-Norges beste matidé, og kan få representere Norge på Stockholm Food Forum i juni.

Publisert Sist oppdatert

Gulrotmarmeladen til Han Sylte kåret til Nord-Norges beste matidé. Nå kan de få invitasjon til Stockholm - og få Petter Stordalen som mentor, skriver BodøNu.

Han Sylte ble denne uken kåret til regional vinner i matentreprenørskapskonkurransen Local EAT Award.

Det betyr mulighet til å kjempe om den den nasjonale tittelen og en billett til EAT Stockholm Food Forum i juni.

– Det er veldig stas for Han Sylte å vinne regionseier i Local EAT Award! Gjennom godt samarbeid med gulrotbonden har vi klart å sikre at gulrotdusken vidreforedles til pesto og gulrota som ikke blir sendt til butikk, allikevel treffer forbrukeren. Han Sylte er stolt over at vårt entrepenørskap blir lagt merke til som et samfunnsnyttig bidrag til å redusere matsvinn, sier Mathilde Winther, daglig leder i Han Sylte AS til BodøNu.

Local EAT Award arrangeres av Nordic Choice Hotels, NHO og EAT, og søker etter ideer som gir god, sunn og bærekraftig mat.

– Han Sylte AS viser med sine innovative produkter at det er mulig å se nytt på ressurser vi i dag ser på som avfall. Dette bidrar til å redusere matsvinn som er bra for samfunnet og en god forretningsidé. Vi merker at ønsket om å utvikle grønne, bærekraftige løsninger er stor både blant små og store bedrifter i NHO. Markedet krever det, teknologien åpner for det, og bedriftene ønsker det selv, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO og jurymedlem i Local EAT Award til hotellmagasinet.no

Fem regionale vinnere i hvert land kjemper om å representere landet sitt på EAT Stockholm Food Forum, hvor én hovedvinner kåres. Utover deltagelse på konferansen, får hovedvinneren 100.000 kroner og et mentormøte med Petter Stordalen.

– Grønt entreprenørskap kommer til å bli stadig viktigere når Norge skal rustes for fremtiden, og vi vil bidra til å heie frem gründerånden her til lands. Han Syltes forretningsidé handler om å utnytte matressurser og begrense matavfall, noe som bidrar positivt inn i klimakampen. I tillegg er etterspørselen etter produktene stor, og det er viktig for god business, sier Petter Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels og jurymedlem i Local EAT Award.

Local EAT Award arrangeres for tredje år på rad og hovedvinner kåres på EAT Stockholm Food Forum 14. juni.

Powered by Labrador CMS