HÅPER PÅ BEDRING. Eli Dybvik og Hans Lehmann håper at de ikke mister kunder når posten øker leveringstiden. De er avhengige av rask leveringstid, ettersom de har kunder over hele landet som plutselig kan få behov for hjelpemidler til tannhelsa. Alle foto: Victoria FinstadHAUGEVIS. Dette er bare en brøkdel av alle ordrene som Fauske Tannteknikk har. Slike bokser, med tilhørende navnelapp og destinasjon på, står rundt om kring på de ulike stasjonene i haugevis.
HÅPER PÅ BEDRING. Eli Dybvik og Hans Lehmann håper at de ikke mister kunder når posten øker leveringstiden. De er avhengige av rask leveringstid, ettersom de har kunder over hele landet som plutselig kan få behov for hjelpemidler til tannhelsa. Alle foto: Victoria Finstad
Fortviler over dårlig postgang
Fauske Tannteknikk og deres pasienter er blant de som blir hardt rammet av at Posten øker leveringstiden.
FAUSKE: Eli Dybvik ble ferdig utdannet tanntekniker i 1980 og flyttet til Fauske, hvor hun startet Fauske Tannteknikk. Der jobber hun i dag sammen med sin mann, Hans Lehmann og opptil ti andre ansatte.
Med kunder fra Kristiansand i sør til Kirkenes i nord, forsyner hun nær sagt hele Norges befolkning med tenner.
Mister motet
Nå fortviler de over postens dalende service, som går hardt ut over både bedriften, tannleger og pasienter.
- Det er en service som vi er avhengige av. Den blir bare dårligere og dårligere. Nå er det sånn at om du sender en pakke på torsdag, så kommer helgen og så kommer den ikke fram før på torsdag igjen, sukker Lehmann.
Går uten tenner
Paret opplever at det kan ta 14 dager fra de sender posten til mottakeren får den. Det skaper frustrasjon blant folk som må gå tannløse mens de venter.
- Pasientene går og er tannløse, og tannlegene er fortvilte. Til og med fra Rognan til Fauske kan det ta ei uke i posten, fortviler Dybvik.
- Etter mitt syn er det to bedrifter i et land som må ha et samfunnsansvar. Det er bank og post, legger Lehmann til.
Ingen tar ansvar
De har prøvd å skrive til samferdselsdepartementet og til stortingsrepresentanter fra Nord-Norge. Den eneste som har svart dem, er stortingsrepresentant Kenneth Svendsen fra Fauske.
Onsdag fikk de også svar fra fylkesråd for samferdsel i Nordland, Svein Eggesvik. Han har videresendt henvendelsen til Siv Mossleth, som vil ta opp spørsmålet i Stortingets spørretime.
- Det er mange av oss i samme bransje. Så dyre som postens tjenester er, kan de ikke senke servicen og opprettholde de samme prisene, sier Dybvik.
Unike varer
Hvor mye arbeid de får, og ikke minst når de får det, er umulig å anslå. Pasientene har ulike behov og slike produkter går ikke an å masseprodusere. Midlertidige løsninger er derfor vanskelige.
- Enkelte dager kan det være at vi ikke får noen ting i posten, mens andre dager kommer det et helt fjell. Hvordan er det meningen vi skal forholde oss til det? Skal jeg permittere ansatte på dager hvor det ikke kommer post, spør Dybvik.
På dager hvor alle oppdragene kommer samtidig, må tannteknikerne hennes jobbe mye overtid og de må sette opp ekstra skift.
Flere ledd
Pasientenes avtrykk eller reparasjonsobjekter må nemlig sendes fra tannlegen først. Dybvik og Lehmann forteller at de bruker så lang tid i posten at de nesten ikke har tid til å reparere eller lage det som allerede skulle vært sendt tilbake igjen.
- Skulle jeg ha etablert meg i dag, da skulle jeg ikke etablert meg på en plass hvor jeg er avhengig av en statlig bedrift, sier Dybvik kritisk, før hun legger til:
- Vi er nå så heldige at posten kommer hver dag og henter pakker hos oss. Litt ros må de jo få.
Dyrt hittegods
Men hun forteller også en historie om en stor klinikk i Oslo, som hadde fått anbefalt Fauske Tannteknikk. Det dreide seg om et veldig stort implantat. De tok oppdraget og sendte av garde implantatet.
- Det arbeidet kom bort i posten. I tre uker lå det i Lille Lørenskog. På den tiden hadde vi vært nødt til å starte på et nytt. Det blir raskt 30-40.000 kroner per arbeid, forteller hun.
Noen ganger har de fått erstatning fra posten når slike situasjoner har oppstått, men det er slettes ikke hver gang.
Må være raske
Rett som det er, ringer det plutselig en tannlege som trenger et implantat. Når det skal ta så lang tid, mister de kundene sine. Til tross for at de er gode i jobben sin, må tannlegene velge noen som ligger nærmere.
- De kan ikke stole på servicen vår fordi arbeidene ikke kommer fram i tide.
Paret kan ikke bruke returetiketter når de skal sende til nærområdene. For da havner pakken i Oslo.
- Sender en kunde på Rognan en pakke og bruker den forhåndsbetalte returetiketten, går den automatisk først til Oslo for å bli sortert. I et land som er 4.000 kilometer langt, kan det ikke være sånn, sier Lehmann alvorlig.
For lang tid
Er det et ekstra viktig stykke arbeid, pleier de å beregne en ekstra dag for sikkerhets skyld. Det kan de ikke lenger stole på.
- Det blir bare verre og verre. Nå tar det opp til ei uke og det går ikke. Det kan vi ikke akseptere, sier han fortvilet.
Fungerer ikke
Ofte må de benytte seg av ekspressløsninger over natten, dersom en pasient behøver akutt hjelp. Det koster omtrent 800 kroner.
- Nå stopper alt opp, spesielt i helga. Sender du en ekspress-pakke på torsdag, så kommer den kanskje på mandag. Men som regel på tirsdag, forteller han.
At arbeidene blir liggende så lenge i ro, er heller ingen god løsning. Mange av materialene tåler ikke frost. Plastflasker blir ødelagt og tannproteser blir deformerte.
- Alle kunne nok akseptert en prisøkning. Vi betaler gjerne mer for tjenestene enn at vi skal miste dem, sier en oppgitt Dybvik.