FRATRER FRA SELSKAPET. Owe Gunnar Fagerli har styrt bompengeselskapet siden 2009. Arkivfoto: Stig Bjørnar Karlsen
FRATRER FRA SELSKAPET. Owe Gunnar Fagerli har styrt bompengeselskapet siden 2009. Arkivfoto: Stig Bjørnar Karlsen

Forlater Veipakke Salten i protest: - Jeg anser at selskapet har brutt betingelsene

Owe Gunnar Fagerli, som har driftet Veipakke Salten fra starten i 2009 og fram til nå, har forlatt selskapet i protest.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE/LILLESTRØM: I følge en e-post som Owe Gunnar Fagerli har sendt Fauske kommune, som er en av eierne av bompengeselskapet, forlot han ansvaret som leder for bompengeselskapet tirsdag 23. januar.

Forlater

Owe Gunnar Fagerli viser til avtalen han fikk knyttet til Veipakke Salten og overgangen til et nytt selskap. Veipakke Salten skulle inn i dette nye selskapet, Bompengeselskap Nord AS innen 1. november 2017
- I følge avtalen skulle administrasjonen av Veipakke Salten videreføres fram til 1. juli 2018 for å sikre kontinuitet og kunnskapsoverføring, skriver Fagerli i sin e-post.

Administrasjonen i Veipakke Salten bestod kun i ham selv i deltidsstilling.

Avtalen

- Da jeg ikke hørte noe fra Bompengeselskap Nord, tok jeg i september 2017 kontakt for å høre hvilke tanker de hadde om min medvirkning og betingelser. Henvendelsen førte ikke til noen avklaring eller svar på mine spørsmål. Til tross for dette og for at overgangen til nye eiere skulle gå smertefritt, slik det var forutsatt i avtalen av 23. mai 2017, fortsatte jeg den operative driften av selskapet også etter 1. november 2017.

Fagerli fortsatte å drifte Veipakke Salten både i november, desember 2017 til og med 22. januar 2018, uten å ha fått betaling for dette.

Protest

- Jeg anser at selskapet har brutt betingelsene og de forutsetninger som lå til grunn i avtalen og arbeidslivet generelt. Jeg har derfor underrettet styrets leder Frode Enoksen at jeg fratrer og at min medvirkning opphører, skriver Fagerli.

Owe Gunnar Fagerli ble allerede ved starten av Veipakke Salten engasjert til å ta seg av selskapet på deltid, en tid Fagerli var assisterende rådmann i Fauske.

Lang fartstid

Starten for bompengeselskapet var i 2009 da den nye veien fra Tverlandet til Godøystraumen ble bygd. I 2011 kom innkreving av bomavgift for Strømsnes-tunnelen på RV80. I 2013 ble det bompenger på den nye Tverlandsbrua og i 2015 kom Bypakke Bodø, og samkjøringen med RV80 Vikan.

Hele bompengesystemet i Norge er under omstrukturering, fra 60 til fem regionaleselskap. Vegpakke Salten går inn i det nye Nord-Norske selskapet Bompengeselskap Nord AS, som er eid av de tre nord-norske fylkene.

Avtale

Vegpakke Salten får 42 millioner kroner fra Staten i støtte for den nye strukturen, penger som skal gå til reduserte bompenger. Administrasjonen for det nye selskapet skal være i Narvik, den flyttes dermed fra Lillestrøm til Narvik.

Sparsomt

Styreleder Frode Enoksen i Bompengeselskapet Nord AS er svært så sparsom med kommentar og vil ikke si noe om avtalen med Owe Gunnar Fagerli. Det eneste han bekrefter er at Fagerli skal få betalt for det han har gjort for selskapet. Ut over det vil han ikke kommentere saken.

Owe Gunnar Fagerli har ikke svært på mail, telefon eller SMS-henvendelser fra Saltenposten.

Powered by Labrador CMS