FOLKEMØTER. Med ny E6 gjennom Sørfold blir det færre og nye tunneler. Dette får man mer info om på folkemøter neste uke. Arkivfoto: Arild Bjørnbakk
FOLKEMØTER. Med ny E6 gjennom Sørfold blir det færre og nye tunneler. Dette får man mer info om på folkemøter neste uke. Arkivfoto: Arild Bjørnbakk

Folkemøter om E6

Neste uke skal det være to folkemøter om ny E6 i Sørfold.

Publisert Sist oppdatert

Fakta om ny E6 Den første delen av strekningen vil i hovedsak følge dagens trasé. Deretter vil den nye vegen krysse Leirfjorden på en 860 meter lang bru, før vegen fortsetter langs den gamle E6-traseen gjennom Bonnådalen og nordover til Mørsvikbotn. Den nye vegen vil bli bygd for fartsgrense 90 kilometer i timen, med en vegbredde på 8,5 meter. I tunnelene vil bredden være 9,5 meter. Til sammenlikning har tunnelene som står der i dag en bredde på ned mot 7,5 meter. Dagens tunneler blir stående som beredskapstunneler. Den nye vegen vil bli 11 kilometer kortere enn dagens E6, og reisetida mellom Fauske og Narvik reduseres med inntil 25 minutter. Utbyggingskostnaden er beregnet til rundt åtte milliarder kroner, og byggetiden vil være mellom fire og seks år. Spørsmålet om finansiering blir en del av Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029, som behandles av Stortinget i 2017.

Den første delen av strekningen vil i hovedsak følge dagens trasé. Deretter vil den nye vegen krysse Leirfjorden på en 860 meter lang bru, før vegen fortsetter langs den gamle E6-traseen gjennom Bonnådalen og nordover til Mørsvikbotn.

Den nye vegen vil bli bygd for fartsgrense 90 kilometer i timen, med en vegbredde på 8,5 meter. I tunnelene vil bredden være 9,5 meter. Til sammenlikning har tunnelene som står der i dag en bredde på ned mot 7,5 meter. Dagens tunneler blir stående som beredskapstunneler.

Den nye vegen vil bli 11 kilometer kortere enn dagens E6, og reisetida mellom Fauske og Narvik reduseres med inntil 25 minutter.

Utbyggingskostnaden er beregnet til rundt åtte milliarder kroner, og byggetiden vil være mellom fire og seks år. Spørsmålet om finansiering blir en del av Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029, som behandles av Stortinget i 2017.

Kilde: Statens vegvesen

SØRFOLD: Det er Statens vegvesen som inviterer til møter om E6 og Sørfold-tunnelene. Der vil de informere om valgt trasé og ønsker å få innspill til planarbeidet.

Onsdag 20. januar er det folkemøte på Straumen, og torsdag 21. er det møte på Kobbelv vertshus.

Plan i mai

Like før jul kunngjorde samferdselsministeren at regjeringen går inn for en omlegging og opprusting av E6 mellom Fauske og Mørsvikbotn, noe som også innebærer at det skal bygges helt nye tunneler på strekningen.

- Nå inviterer vi til folkemøter og åpne kontordager der vi informerer om prosjektet og ber om innspill på forhold som vi bør vurdere i planarbeidet, sier prosjektleder Knut Sjursheim i Statens vegvesen i en pressemelding.

Målet er å legge et forslag til reguleringsplan ut til høring i løpet av mai i år.

Les også: Valgte E6 over Leirfjorden.

Møter og åpent kontor

Folkemøtet som skal være på rådhuset på Straumen onsdag 20. januar handler om strekningen Megården-Sommerset. Møtet varer fra klokken 18 til 20.

Onsdag 27. januar blir det for øvrig åpen kontordag på rådhuset fra klokken 10 til 18.

Strekningen Sommerset-Mørsvikbotn er tema på folkemøtet på Kobbelv vertshus torsdag 21. januar fra klokken 18 til 20.

Samme sted er det åpen kontordag torsdag 28. januar fra klokken 10 til 18.

Powered by Labrador CMS