GLEDER SEG. Tonje Setså på Coop Marked Sulitjelma gleder seg til hun og resten av staben kan ønske kundene velkommen i ny og tre ganger så stor butikk - forhåpentlig før påske 2019. Foto: Espen Johansen
GLEDER SEG. Tonje Setså på Coop Marked Sulitjelma gleder seg til hun og resten av staben kan ønske kundene velkommen i ny og tre ganger så stor butikk - forhåpentlig før påske 2019.

- Folk er spente på nybutikken

Tonje Setså på Coop i Sulitjelma håper inderlig de rekker å åpne den nye butikken før påsken setter inn.

Publisert Sist oppdatert

SULITJELMA: - Det jobbes på flere plan. Reguleringssaken må avklares med Fauske kommune, og slike prosesser følger noen fastsatte punkter. Det styrer mye av framdriften der, sier administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen til Saltenposten.

Målet er påsken

Han er klar på at Coop ønsker å komme i gang så fort som mulig.

- Vi trenger en knirkefri prosess for å rekke påskehandelen, og det er det store målet, sier han.

- Vi ønsker oss også ny butikk så fort som mulig, men påsken 2019 er fort nok, sier Tonje Setså.

En viktig start

Det er hun som styrer det som i dag er Coop Marked, og hun gleder seg til det blir Coop Prix.

- Det er veldig viktig å få den gode starten en påske vil gi. Det gir en god oppstart og vil også være viktig for resten av året, mener hun.

Da tenker hun både på påskehandelen for de som bor i Sulis, for mange som skal på hytta eller i fjellet - og på at de da får vist fram en splitter ny butikk til kundene.

- Kanskje kan det gjør at folk som skal på hytta tar helgehandelen hos oss, ikke i Bodø, på Tverlandet eller Fauske, sier hun.

Tre ganger større

Hun og staben skal fra cirka 250 kvadratmeter til rundt 800.

- Større plass, bedre utvalg og lavere priser. Bemanningsmessig tror jeg nok vi må øke også. I dag er vi fem faste og noen ekstrahjelper. Jeg vet ikke hvor mange vi blir. Det vil budsjettet avgjøre, sier Setså.

Håpet er at når butikken blir tre ganger større så skal omsetningen bli det samme.

- Minst. Vi har god tru. Det som ble lagt fram på folkemøtet vi hadde var at omsetningen må nå 20 millioner, sier hun, og mener det er overkommelig.

Mye bedre utvalg

Utvalget vil bli merkbart forskjellig når man går fra Marked til Prix.

- Det blir mye mer å velge i. Flere varegrupper og mer å velge blant i de enkelte varegruppene, og flere alternativer når det gleder pris. Det blir noe litt dyrere, noe medium og noe billig, sier hun videre.

Vanskelig å finne

Beliggenheten til den kommende butikken, ved fotballbanen i Sulitjelma, er noe av det hun mener blir best.

- Vi får mange kommentarer på at dagens butikk ikke er lett å finne. Det er ikke lett å se fra veien, så «drop in»-kunder er det mindre av enn det kunne vært. Den kommer litt brått på, og noen velger bare å kjøre videre, sier Sestå.

Bytter over natta

Dagens butikk skal ikke stenge før den nye åpner.

- Jeg er blitt forespeilet at vi driver denne butikken som vanlig til den stenger om kvelden og så åpner den nye på morgenen dagen etter. Det blir heftig og mye jobb, men tilbudet skal være her for kundene til vi er klare med ny butikk, sier hun.

Mange spørsmål

- Er folk veldig opptatt av dette?

- Ja! Det er mange som spør om det i det hele tatt blir. Da svarer vi «Ja, det blir», og det blir de glade for. De venter, og mange hadde nok håpet at den allerede skulle være på plass. Kommer den til påske så har det fortsatt gått fort, fortsetter hun.

Hun har snakket med flere som driver butikk, som har gått Marked til Prix, og de er fornøyde.

- Det håper vi folk også blir. De vil merke på lommeboka at det blir billigere, og de vil se på utvalget at det er bedre. Det vil bli en enorm forandring i positiv retning for oss som jobber her og de som skal handle hos oss, avslutter Tonje Setså.

Powered by Labrador CMS