KNUTEPUNKT. I dag går all trafikk, også tungtransport gjennom Fauske sentrum. Nå jobber enda flere for å få lagt E6 utenfor. Foto: Sylvia Bredal
KNUTEPUNKT. I dag går all trafikk, også tungtransport gjennom Fauske sentrum. Nå jobber enda flere for å få lagt E6 utenfor.

Flere støtter E6 ut av sentrum

Nå går også Bodøregionens utviklingsselskap (BRUS) og lokalt næringsliv inn for at E6 skal legges utenfor Fauske sentrum.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Vi stiller oss bak jobben som gjøres av Kenneth Svendsen, Fauske kommune og det lokale næringslivet. Sammen skal vi arbeide for å få Ny E6 - Ny By inn i Nasjonal Transportplan (NTP), sier administrerende direktør i Bodøregionens utviklingsselskap (BRUS), Elnar Holmen til Avisa Nordland.

Han mener at en omlegging av E6 og riksvei 80 i Fauske har stor betydning for firmaer i Bodø også.

- Det er utrolig viktig med effektive og trygge transportårer, og Fauske er i dag en flaskehals, sier Holmen.

Kenneth Svendsen er prosjektleder, og ser det som svært viktig at BRUS også kommer på banen med den tyngden de har.

- Bodø er et tyngdepunkt i dette, som den største byen i Nordland. Fra før har vi både Sørfold og Saltdal med på laget. Strekningen mellom Fauske og Bodø er imidlertid Nord-Norges mest trafikkerte. Samarbeidet tar for seg strekningen fra Finneid til og med Tverlandet - i tillegg til E6 og riksvei 80 ut av Fauske sentrum. Det betyr at man kan få rettet opp problemruta som stadig er utsatt for ulykker, sier han til Avisa Nordland.

Finneid Sveis, Rørleggern og ISE er blant firmaene som støtter prosjektet, men ingenting skjer før det er inne i Nasjonal transportplan (NTP). Prosjektet er beregnet å koste en milliard kroner. Ny NTP vedtas i 2021.

Powered by Labrador CMS