ELBIL. Saltenposten er blant de som bruker elbil. Totalt er det registrert 61 elbiler i Fauske kommune. Det er klart flest av Indre Salten-kommunene, der totalen er 70 elbiler. Foto: Espen Johansen
ELBIL. Saltenposten er blant de som bruker elbil. Totalt er det registrert 61 elbiler i Fauske kommune. Det er klart flest av Indre Salten-kommunene, der totalen er 70 elbiler.

Fauske suverent på elbil-toppen

Av 70 registrerte elbiler i Indre Salten har Fauske nesten alle.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: I Nordland fylke er det per 30. november registrert 2.091 elbiler. Over halvparten av dem i Bodø med 1.196.

Ser vi på Indre Salten så er det 70 biler.

Fauske klart flest

Av disse er hele 61 registrert i Fauske.

Saltdal kan skilte med seks, Sørfold tre, mens Beiarn ifølge oversikten fra elbil.no ikke har noen.

- By/bygd-fenomen

Ernst Jonassen på Rognan Auto har aldri solgt en elbil.

- Det virker som om de aller fleste som snakker om elbil er klar over at det kort rekkevidde på de fleste typene. Skal de kjøre litt lenger blir den uaktuell for mange, spesielt for de som bare har én bil. Har man to i husstanden så blir det annerledes. Jeg tror dette er litt by/bygd-fenomen, sier Jonassen.

4-hjulstrekk og henger

Han mener Saltdal kommune kunne hatt bruk for elbiler til flere av de kommunale tjenestene, men tror at den felles innkjøpsordningen kommunen er del av medvirker til at de ikke har det.

- Vi på Rognan Auto selger derimot en god del hybridbiler. Da er kundene veldig opptatt av hengerfeste og firehjulstrekk, og der kan vi hjelpe dem med begge deler, sier Ernst Jonassen.

100.000 i Norge

- Mandag ble det feiret at 100.000 elbiler kjører rundt på norske veier uten utslipp, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Sammen med ZERO feirer Norsk elbilforening milepælen som bringer oss et stort steg mot en helt utslippsfri veitransport.

ZERO er en norsk stiftelse som jobber for å produsere nullutslippsløsninger.

Må øke antallet

- Elbiler er på vei til å bli konkurransedyktige, men for å komme dit må vi fortsette å øke antallet, og da trenger vi politiske virkemidler, sier Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i ZERO.

Fortsatt er det langt igjen før alle kjører elbil.

Usikkerhet

De neste årene vil være avgjørende og mange av fordelene for nullutslippsbiler er under press.

- Særlig er det knyttet usikkerhet til elbilfordeler på lokalt nivå som fritak for bompenger og parkeringsavgift. Her må lokalpolitikere si tydelig ifra at de ønsker nullutslipp velkommen ved å videreføre elbilfordelene en periode til, sier Christina Bu.

Mange vurderer elbil

I en fersk spørreundersøkelse blant et representativt utvalg av nordmenn over 18 år svarer 15 prosent at det er aktuelt å kjøpe elbil innen to år. Det understreker behovet for en fortsatt sterk elbilpolitikk både på nasjonalt og lokalt nivå.

Doblet på kort tid

- Vi mener at elbilmarkedet bør ligge på opp mot 400.000 i 2020 hvis vi skal være i nærheten av å kunne nå Norges ambisiøse klimamål. Da må dagens elbilpolitikk videreføres og til og med styrkes på enkelte områder, sier Christina Bu.

Forrige markering var for 50.000 elbiler i mai 2015, så antallet er altså doblet på bare rundt halvannet år.

Powered by Labrador CMS