BAR UTFOR. Denne personbilen havnet utenfor veien i morgentimene fredag 10. januar i Saltdal. Men kan tydelig se sporene etter bilen i snøen, etter at føreren ikke klarte å mestre den skarpe svingen etter utgangen av Tjernfjelltunnelen i stor fart. Foto: Ørjan Eliassen
BAR UTFOR. Denne personbilen havnet utenfor veien i morgentimene fredag 10. januar i Saltdal. Men kan tydelig se sporene etter bilen i snøen, etter at føreren ikke klarte å mestre den skarpe svingen etter utgangen av Tjernfjelltunnelen i stor fart.

Farlig sving ved utgangen av Tjernfjelltunnelen

(SALTDAL) De siste dagene har en rekke biler havnet utfor veien ved utgangen av Tjernfjelltunnelen.

Publisert Sist oppdatert

Natt til onsdag var det en bil som kjørte utfor riksveien, fordi de ikke klarte denne svingen. Det fortalte spor i snøen. Dagen før var det en bil til som hadde gjort det samme.

Uten advarsel

- Her kommer det til å skje flere ulykker, sier yrkessjåfører som ferdes ofte på denne strekningen.

De viser til at ukjente bilførere kommer ut av tunnelen imed en fart på 80-90 km/t, uten at de har fått noen advarsel om at det er en krapp sving som venter dem.

- Her burde det vært skiltet med fareskilt både før man kommer ut av trunnelen, og i selve svingen. Dessuten burde det vært nedsatt hastighet her, svingen egner seg ikke til å kjøre mer enn i 30 km/t på vinterføre, mener erfarne sjåfører.

- Feil dosering

Saltenposten har også fått reaksjoner på utformingen av en sving på andre siden av tunnelen, mot Junkerdal. Her er det en sving som er så kraftig dosert at vogntog som kommer fra Junkerdal og har lav fart på vinterføre, kan skli ned og havne i motsatt kjørefelt.

- Det har skjedd allerede. Kommer det da et vogntog ut av tunnelen vil det ikke klare å stoppe. Da blir det en front mot front-kollisjon som lett kan ende i en dødsulykke.

Bestilt reflektorer

Avdelingsdirektør for divisjon drift og vedlikehold i nord i Statens vegvesen, Tore Lysberg sier at de er obs på problemene med stadige utforkjøringer utenfor tunnelen.

- Vi har allerede bestilt reflektorer som skal settes opp for å få markert kurven. Vi har også en løpende vurdering av flere tiltak, blant annet om det er aktuelt å få forhåndsvarslet trafikkantene bedre, sier han.

Snilt terreng

- Vi kan ikke ha det slik at folk kjører utfor her stadig vekk, konstaterer han.

Lysberg innser at kurven kan komme overraskende på, og at bilistene må takle overgangen fra en tørr tunnel til et annet føreforhold når de kommer ut av tunnelen. Ofte kan det være et annet føre nede i Saltdal enn det de hadde i Junkerdal

- I første omgang setter vi opp reflektorer, og så få vi gjøre løpende vurdering om vi skal sette opp skilt som varsler trafikkantene bedre, sier han.

Men det krever at det lages en egen skiltplan, slik at det først kan skje i løpet av våren.

Tilbakemeldinger

Avdelingsdirektøren som har ansvaret for riksveiene hele Nord-Norge, sier at de har hatt lignende problematikk andre steder også.

- Det er ikke bestandig at verden er helt slik den synes å være når vi sitter og lalnlegger veianlegg. Derfor er det veldoig greit å få slike tilbakemeldinger fra yrkessjåfører, sier han.

Ser på sving

Han sier at de også vil se nærmere på svingen på øversida av tunnelen, og få sjekket ut om doseringen er riktig.

- Den er bygd helt i henhold til kravene, med det som er nornale retningslinjer for doseringer som igjen henger sammen med kurvaturen på veien. Men vi må ta hensyn til transportnæringens utfordringer, sier avdelinsgdirektør Tore Lysberg

Powered by Labrador CMS