FÆRRE AVGANGER. Andreas Vestvann Johnsen og Fauske Arbeiderparti ser med stor bekymring på at busstilbudet i Indre Salten vil bli dårligere. Det vil føre til færre avganger her fra Fauske sentrum. Foto: Helge Simonsen
FÆRRE AVGANGER. Andreas Vestvann Johnsen og Fauske Arbeiderparti ser med stor bekymring på at busstilbudet i Indre Salten vil bli dårligere. Det vil føre til færre avganger her fra Fauske sentrum.

- Et usosialt kuttforslag

Andreas Vestvann Johnsen i Fauske Arbeiderparti går hardt ut mot fylkeskommunens forslag til kutt i bussruter.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: De siste ukene har det kommet fram at fylkeskommunen foreslår å kutte i flere bussrute-tilbud i Nordland. Flere av disse er i Indre Salten, og det er noe som Fauske Arbeiderparti har et ønske om å gjøre noe med.

- Vi ser med stor bekymring på at det vil komme flere kutt som rammer de som har bruk for kollektivtilbudet i Indre Salten, og det er et svært usosialt kutt. Det er ofte de som ikke har bil eller noen annet alternativ som er mest avhengige av disse bussene, og vi ser alvorlig på å kutte i dem, sier Andreas Vestvann Johnsen til Saltenposten.

Flere strekninger

I Fauske kommune er det først og fremst tre tilbud som rammes. Det er bare skolebussen som skal går til Sulitjelma, det kuttes en ettermiddagsavgang til Bodø fra Fauske, og i tillegg skal det komme kutt i sentrumsbussen.

- Alle disse er det dramatisk å kutte i. Bussen til Bodø er det mange som bruker for å rekke fly, og toget kan ikke fullt ut erstatte denne. Sentrumsrunden er det mange eldre og bevegelseshemmede som bruker, og det sier seg selv at det å bare ha skolebussen gående til Sulis vil være å nærmest isolere dem kollektivmessig. Det er jo slett ikke sikkert at folk kan bli boende der om dette blir stående. Og hva skjer om sommeren, når den er mest i bruk av turister, skal det ikke gå buss til Sulitjelma i det hele tatt, undrer Vestvann Johnsen.

Jobbe mot sine egne

Per i dag er Arbeiderpartiet i posisjonen på fylkesnivå, og Vestvann Johnsen forteller at det kommer til å bli en prosess framover for å få bevart mest mulig av tilbudet.

- Men dette er en konsekvens av regjeringens politikk som sulteforer distriktene for midelr i transportsektoren. Det er de økonomiske forutsetningene som blir lagt sentralt som er ansvarlig for dette til syvende og sist. Men når det er sagt, vi gir oss ikke, og vi skal jobbe hardt inn mot våre kolleger for å motvirke disse kuttene, sier Vestvann Johnsen.

Powered by Labrador CMS