Det er ikke uvanlig å havne bak et vogntog som må stoppe helt opp i møte med et annet vogntog inne i en tunnnel. Foto: Eva S. Winther
Det er ikke uvanlig å havne bak et vogntog som må stoppe helt opp i møte med et annet vogntog inne i en tunnnel.

Synspunkt

Et lys i enden av tunnelen

Jubelen var stor i mars da forslaget til NTP ble lagt fram. I juni blir Nasjonal transportplan endelig vedtatt.

Publisert Sist oppdatert

Alarmen går. En twitter-varsling piper i mobiltelefonen. Nødetatene er på vei til en ulykke på E6 i Sørfold.

Denne gangen er det flere store biler som har kollidert. Det er sen fredagskveld og det snør. Veien er glatt som såpe, og en del snø har rast fra ura overfor og gjort veibanen smalere.
Sjåføren i det ene vogntoget må hjelpes ut og sendes til sykehus med ambulanse. Denne gangen ser det heldigvis ut til å ha gått bra.

Det er en krevende vinter på veiene. Det er nesten ikke en uke uten at et vogntog står fast i en av de bratteste bakkene på E6. Ett av de kritiske punktene er Skjærlia, og trafikken kan stå stille i flere timer og dele landet i to.

På E6 gjennom Sørfold er det 16 tunneler. Da tar jeg også med de små som ikke har navneskilt, men jeg kan navnene på dem alle. I rekkefølge. Kall det gjerne en yrkesskade.

Når man kommer sørfra starter man med den korte og greie Megården tunnel, og fortsetter videre gjennom Tennfloget tunnel som går i sving. Der har det vært ulykker både utenfor tunnelen og inni. Like etter kjører man gjennom Trengsel tunnel og over Trengsel bru.

Dette stykket blir liggende utenfor E6 når ny vei står ferdig. I stedet er det planlagt at man skal kjøre over ei bru fra Megården og til den andre siden av Tørfjorden, før veien går inn i en lengre tunnel.

Dermed slipper man unna Skjærlia og de neste tunnelene, Daumannvik og Løkthaugen. Lille Gyltvik tunnel er heller ikke en del av ny stamvei. Etter å ha passert Kvarv kommer man til Aspfjorden tunnel, Eva tunnel og Kalvik tunnel, der man finner spor etter arbeidet med Polarbanen. Så fortsetter man langs fjorden, gjennom Berrfloget tunnel til Sommerset.

På ny E6 vil veien gå over fjorden til Bonåsjøen. Ikke på ferge som før i tiden, før bomveien og de nye tunnelene kom. Det skal bygges ei bru over Leirfjorden. Dermed slipper man å fortsette oppover bakkene fra Sommerset, gjennom tunnelene Kannfloget, Glefloget, Rauhammeren og Kobbhammeren. I Elvkroken kan man kjøre utover langs fjorden og velge den gamle E6-traseen gjennom Bonådalen – der den nye E6 skal ligge, eller fortsette videre gjennom Middagsfjellet og Kobbskaret tunnel til Mørsvikbotn.

I de vel 10 årene jeg som journalist har jobbet mest med Sørfold, har jeg vært heldig og opplevd få problemer i trafikken. Dårlig føre, ja vel, men da kjører man etter forholdene. Om noen tar meg igjen, så slipper jeg dem forbi.

Kanskje blir man selv liggende bak et vogntog eller en bobil som kjører sakte i perioder, men det betyr ikke at man trenger å ta hasardiøse forbikjøringer slik jeg har sett flere stygge videoer av.

Det er ikke mange ulykkene jeg har vært til stede på. Samtidig har jeg ikke tall på alle gangene jeg har opplevd at et vogntog kjører nært midten av veibanen gjennom en tunnel. Når to vogntog da møtes, kan det stoppe helt opp.

Tunnelene er hovedsaken til at ny E6 gjennom Sørfold er prioritert inn i Nasjonal transportplan. De holder ikke dagens standard og driftes på dispensasjon.

Ny E6-trasé med nye tunneler vil gi bedre tunnelsikkerhet. I tillegg vil veien utenom tunnelene bli tryggere, kortere og bedre. Bratte bakker og krappe svinger er ut.

De som har veien som arbeidsplass får en bedre hverdag, og oss andre som kjører i mellom eller forbi i blant vil også få en enklere kjøretur.

Jubelen var stor i mars da forslaget til NTP for perioden 2022-2033 ble lagt fram. La oss håpe at jubelen er like høy når Stortinget endelig skal vedta forslaget i juni.

Powered by Labrador CMS