ET LOKOMOTIV. Hongqi E-HS9 har sett imporende ut på bilder, men det er først når man kan se den i virkeligheten og prøve den langs veien, at man innser for et digert kjøretøy dette er. Foto: Helge Simonsen
ET LOKOMOTIV. Hongqi E-HS9 har sett imporende ut på bilder, men det er først når man kan se den i virkeligheten og prøve den langs veien, at man innser for et digert kjøretøy dette er.

Bil og motor:

Er dette tidenes råeste kineser?

Hongqi gikk høyt ut med å love at deres E-HS9 skulle være en spesiell modell. Etter noen kilometer langs veien er konkulsjonen klar.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Bare for å ha det ryddet ut av veien, Hongqi har sine ord i behold og vel så det. Dette er en bil som er på minst to hyller over det man forventer i denne klassen ellers.

På bildene av E-HS9, så var det mange som dro en paralell til Rolls Royce, mye på grunn av den mildt sagt ruvende grillen på bilen.

De som drar denne sammenligningen, er ikke helt ute og sykler, for bilen er designet av Giles Taylor, en tidligere designer hos nettopp Rolls Royce.

TIDENES KONTOR. Det er ikke mye som minner om lavbudsjett og sparekniv i førermiljøet på Hongqi E-HS9. Dette er det nærmeste du kommer Bentley og Rolls-Royce på denne siden av én million kroner. Foto: Helge Simonsen
TIDENES KONTOR. Det er ikke mye som minner om lavbudsjett og sparekniv i førermiljøet på Hongqi E-HS9. Dette er det nærmeste du kommer Bentley og Rolls-Royce på denne siden av én million kroner.

Stor og myk

På vinterveiene i Indre Salten føler den første norgesmodellen fra Hongqi seg hjemme umiddelbart. Testbilen som er toppmodellen, og da snakker vi om seter på de fremste radene som kan konkurrere med hva det skulle være av businessklasse på andre transportalternativer.

Framsetet er det mest behagelige som har vært på en bil siden glansdagene til Cadillac, og det er ellers et veldig høyt nivå på den opplevde kvaliteten i bilen.

Bilen i denne pakken passerer 800.000 kroner, men det er mer et kupp enn noe annet.

BEST PÅ VEIEN. Hongqi E-HS9 har et trygt og godt oppsyn langs landeveien, og er sterk som en bjørn. Det er rett og slett en tillitsvekkende opplevelse å kjøre denne bilen. Foto: Helge Simonsen
BEST PÅ VEIEN. Hongqi E-HS9 har et trygt og godt oppsyn langs landeveien, og er sterk som en bjørn. Det er rett og slett en tillitsvekkende opplevelse å kjøre denne bilen.

Banne i kirka

Kjøremessig er E-HS9 mer enn sprek nok. Den drar avgårde til 100 kilometer i timen på rundt seks sekunder, tross vinterføret. Det er temmelig imponerende når hele ekvipasjen veier 2,7 tonn.

Den brede snuten føles mest som en god gammel Chevrolet Suburban, selv om alt det andre er så langt unna sliten gammel amerikaner du kan komme.

Kjøre på

Om man er skeptisk til å kjøpe kinesiske biler, er det bare å kvitte seg med tvilen. De kommer til å dominere salgslistene i løpet av kort tid.

Da gjenstår det bare en liten stille bønn, og det er at Hongqi lærer seg å gi bilene sine litt mer spennende navn enn noe som høres ut som et tykningsmiddel i jordbærgelé.

Da kan det virkelig bli spennende å se hva produsenten har på tapetet neste gang.

Powered by Labrador CMS