Saltenpendelen er et populært framkomstmiddel. Det er flere som velger tog enn buss når de skal reise mellom Fauske og Bodø. Foto: Frank Øvrewall
Saltenpendelen er et populært framkomstmiddel. Det er flere som velger tog enn buss når de skal reise mellom Fauske og Bodø.

Enstemmig ja til tog fra Fauske til Tromsø

Et samlet kommunestyre i Fauske kommune stiller seg bak en videre utbygging av Nordlandsbanen med en forlengelse til Tromsø.

Publisert Sist oppdatert

Fauske kommune gir i tillegg sin fulle støtte til uttalelsene fra Salten Regionråd der Fauske kommune også er representert. Dette står det i høringsuttalelsen som er sendt til Jernbanedirektoratet.

Må utvikles også

I den står det at Fauske som tettsted og knutepunkt, har hatt Nordlandsbanen som en viktig aktør både innen personbefordring og gods siden denne ble åpnet til Fauske 1958 og til Bodø 1962.

- Utviklingen av Nordlandsbanen videre må ikke settes opp mot en utbygging av en trasé videre nordover til Tromsø, her kalt Nord-Norgebanen, men heller som en viktig og tvingende nødvendighet for videre utvikling av den viktigste landsdelensett. Det i lys av stadig økende aktivitet innen mineral, turistnæring, godstransport og sjømat, heter det i uttalelsen.

Vil konkurrere med fly

Videre står det at hensynet til klimaet og bruk av kollektive ferdselsårer er viktige i et utviklingsperspektiv

- Folks reisevaner er i det store basert på at man hurtigst mulig kan forflytte seg, og Nord-Norgebanen til Tromsø vil faktisk kunne konkurrere med fly på denne strekningen, gitt at banen utbygges med en reisetid som er akseptabel. I denne kontekst er det viktig at utbyggingen må planlegges og skje for høyhastighetsbane.

- Ved økt produksjon av sjømat er det viktig å få mer av transporten over på jernbane av miljøhensyn, og veie opp for manglende kapasitet på veinettet.

Sikrere på veien

- Sikkerhet med hensyn på den stadig økende andel tungtrafikk, og det å kunne øke godsmengde over på bane, vil i noe grad bidra til en sikrere vegtrafikk, heter det videre.

I uttalelsen påengteres det at det er behov for oppgradering strekningen Trondheim -Bodø. At det er en stor underdekning på kapasitet både på vekt og hastighet, samt at det er behov for flere møtespor for å kunne øke kapasiteten spesielt på godstransport.

- Dette bør ikke tilsidesettes, men vedtas samtidig.

Svakheter

Politikene nmener at utredningen har en del svakhetspunkter, og beregningene burde vært bedre understøttet av mer oppdatert underlag, samt at man må gå dypere i tallmaterialet for å få mer riktig tallunderlag.

- Det har vært flere tidligere utredninger opp gjennom tidene som ikke har kommet frem til å bli realitetsbehandlet, men med de utredningene som tidligere har vært må det være et godt og bredt underlag for å kunne sikre fremtidig utvikling av landsdelen med stadig økende sjømateksport, samt også videre forflytning av gods fra veg til bane. Det må være et samfunnsansvar å utvikle hele Norge, og sett i lys av den demografiske utvikling som vi ser i dag, er det viktig å kunne få i gang prosjekt som helt klart vil være positivt for Nord-Norge, står det i uttalelsen fra Fauske kommune.

Powered by Labrador CMS