BEDRE PLASS. Uteområdet ved Straumen skole er ikke lenger en byggeplass, og elevene har fått større tumleplass ute. Foto: Eva S. Winther
BEDRE PLASS. Uteområdet ved Straumen skole er ikke lenger en byggeplass, og elevene har fått større tumleplass ute.

Synspunkt:

En bedre hverdag

Å pusse opp en skole er en god investering på flere måter.

Publisert Sist oppdatert

På Straumen skole kan elevene fra 5. klasse og oppover møte til undervisning i nyrenoverte, lyse og trivelige lokaler.

I de hvitmalte klasserommene er det god inneluft.

Når sola kommer opp, går persiennene ned på sørsiden av skolebygget slik at det ikke blir for varmt.

Det er nesten så det lukter ny skole i gangen, og sittegruppene i friske farger innbyr til å sitte ned i en pause.

Det er duse farger i korridorene, og i den ene enden av hovedfløyen har det kommet på plass en heis.

Jeg legger for øvrig merke til at det er merket med gule prikker langs gulvet og i trappene for synshemmede.

I tillegg til at skiltene på dørene som forteller hva som er bakom, også har blindeskrift.

Jeg kan godt forstå at elevene trives bedre i lokalene etter at skolen ble renovert.

Et nytt ventilasjonsanlegg og solavskjerming gir bedre inneluft og dermed bedre arbeidsforhold.

Å være sliten i hodet når man skal sitte og ta til seg kunnskap og jobbe med skolearbeid, er et dårlig utgangspunkt.

Straumen skole har vært kjent for å ha gode resultater på nasjonale prøver. Kanskje de blir enda bedre nå?

Én ting er helsa. Noe annet er trivsel. Selv om de absolutt henger sammen, og påvirker hverandre.

De fleste vil nok trives bedre på kontoret sitt, i stua hjemme eller på badet etter en oppussing.

Det samme gjelder for elever på en skole. Og selvsagt for de ansatte også.

Det fikk jeg bekreftet da jeg intervjuet noen av lærerne i høst.

Jeg husker selv da jeg gikk på Fauske sentralskole og noen av klasserommene ble pusset opp.

Så vidt jeg husker var det på dugnad, av foreldre og elever.

Om skolen betalte maling og gardinstoff, eller om det var noe det ble samlet inn penger til, husker jeg ikke.

Men ingen tvil om at trivselen økte innenfor de pastellfargete veggene i skikkelig 90-tallsstil.

Da det ble vedtatt å renovere Straumen skole, var det nok mange grunner til det.

Det var på tide å gjøre noe med inneklimaet, samtidig som selve bygningen burde settes i bedre stand.

Selv om det har blitt en dyrere affære enn først antatt, var det en nødvendig investering for framtiden.

Å vente med vedlikeholdet kunne i verste fall ha ført til at skolen måtte totalrenoveres eller bygges ny.

Men dette handler ikke bare om at bygget bør vedlikeholdes, noe som selvsagt vil lønne seg over tid.

Renoveringen er en god investering på mange måter.

Det er en investering i helsa og trivselen til både elevene og de ansatte også.

Jo bedre de trives, desto lettere kan de arbeide, holde seg friske og være på skolen.

Det har nok vært en utfordring til tider i byggeperioden.

En av elevene jeg intervjuet forteller at de av og til ble avbrutt i undervisningen av høye borelyder.

Administrasjonen er nok de som har vært mest utsatt i så måte.

De har sittet på kontorene samtidig som hovedfløyen har blitt satt i stand.

Men, som en av elevene sa til meg, de visste at det var midlertidig, og at det ville føre til noe bedre.

Da holder man ut.

Nå kan elever og ansatte glede seg over en ny skolehverdag.

Uteområdet er også frigjort, og dermed er det også blitt triveligere utendørs ved Straumen skole.

Powered by Labrador CMS