TAR ANSVAR. Disse menneskene tar sitt ansvar i trafikken på alvor og deltar på det frivillige kurset. Fra venstre står Kåre Aanstad, Trond Moan, Inger Nygård, Magne Steigen, Lillian K. Sjø, Sissel Helland, Inger Andersen, Anne-Karin Bjørnstad, Tone Reitstad, Inger Tangen, Ruth Øines, kursleder Anne Skogmo, Gunn-Rose Melvik og Arne-Vidar Korneliussen. Foto: Victoria Finstad
TAR ANSVAR. Disse menneskene tar sitt ansvar i trafikken på alvor og deltar på det frivillige kurset. Fra venstre står Kåre Aanstad, Trond Moan, Inger Nygård, Magne Steigen, Lillian K. Sjø, Sissel Helland, Inger Andersen, Anne-Karin Bjørnstad, Tone Reitstad, Inger Tangen, Ruth Øines, kursleder Anne Skogmo, Gunn-Rose Melvik og Arne-Vidar Korneliussen.

Eldre som tar ansvar

Statens Vegvesen arrangerer kurs for eldre trafikanter for å redusere ulykkesrisikoen.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det er pause i kurset og kursdeltakerne sitter spredt på bordene og spiser matpakker. De prater og ler seg imellom. På pultene ligger det notater og penner i ujevnt antall.

Utsatt gruppe

- Målgruppa vår er de som er 70 år. Spesielt de som er rundet 75 år er mest utsatt i trafikken, forteller kurslederen fra Statens Vegvesen, Anne Skogmo.

På kurset går de gjennom hva som gjør at eldre er mer utsatt i trafikken. For det viser seg at aldersgruppene 18-24 år og 65+ er mest utsatt for ulykker, og også dødsulykker.

- Aldring, syn, hørsel, bevegelsesfrihet, oppfattelse, alt som å bli eldre innebærer. Målet med kurset er at eldre skal få bevare bevegelsesfriheten og samtidig redusere risikoen, smiler Skogmo.

Repeterer regler

De går gjennom trafikkreglene og frisker opp ett og annet. Kurset er svært deltakerstyrt, slik at de får være med å bestemme hva de skal snakke om underveis.

- Noe som går igjen, er rundkjøringer. De som er på kurset har jo ikke hatt opplæring på kanskje 40-50 år, forklarer hun.

Har god effekt

Bakgrunnen for kurset er utsatthet. Ulykkene som går igjen i aldersgruppen 65+ er vikepliktsituasjoner i venstresving, utforkjøringer og situasjoner med fotgjengere.

- Det er gjort funn på at kurset har god effekt dersom de tar det før fylte 75 år. Etter fylte 75, har kurset mindre effekt. Det er lik effekt mellom kvinner og menn, forteller Skogmo og fortsetter:

- Vi blir stadig flere spreke eldre. Da er det viktig å ta kurs for å holde seg oppdatert så de kan kjøre bil så lenge som mulig.

Farligere

Eldre er også utsatt på den måten at kroppene er skjørere jo eldre de er. En ung fotgjenger kan kanskje komme uskadd fra en påkjørsel, mens en eldre fotgjenger kan bli drept i samme situasjon.

Etter endt kurs oppfordres deltakerne til å ta en kjøretime på en kjøreskole. Kurset er frivillig og helt gratis.

Det betyr at alle deltakerne er der for å kunne ta ansvar for trafikksikkerheten på eget initiativ.

Usikker med tiden

- Første dag syns jeg var veldig bra. Jeg føler meg rolig og at jeg kan det jeg kan. Jeg begynte nemlig å bli utrygg, usikker på om jeg gjorde ting rett, forteller kursdeltaker Lillian K. Sjø.

Det er 52 år siden 70-årige Sjø fikk førerkortet. Mye har forandret seg i trafikken siden den gang, men hun har greid å snappe opp ett og annet til tross for forandringene.

Hun har både barn og barnebarn som også har tatt sertifikatet og sier at hun har lært noe gjennom dem.

-Det er så mye mer trafikk nå og så går alt så mye fortere. Og når vi blir eldre, blir vi jo mye tregere, humrer hun.

Ulike syn

Hun oppfordrer folk til å melde seg på slike kurs når de ser at de holdes i nærheten.

- Og så er vi så heldig at vi har en trailersjåfør her, som kan fortelle litt om hvordan tungtransporten har det og fungerer i trafikken, forteller Sjø.

Det syns hun var spesielt nyttig, ettersom yrkessjåfører har et litt annet perspektiv som en vanlig bilfører kanskje ikke tenker over.

- Det er veldig artig å være kursleder. Man møter så mange forskjellige mennesker. Alle har sitt å bidra med. 70-åringene er spreke og oppegående folk, sier kursleder Skogmo.

Powered by Labrador CMS