UTENOM SENTRUM. Alle fem jobber for at det om ikke altfor lenge blir slutt på at dette gangfeltet krysser E6. Fra venstre Jonny Finstad, Margunn Ebbesen, Siv Anita Johnsen Brekke, Kristian Amundsen og Kenneth Svendsen. Foto: Foto: Stig Bjørnar Karlsen
UTENOM SENTRUM. Alle fem jobber for at det om ikke altfor lenge blir slutt på at dette gangfeltet krysser E6. Fra venstre Jonny Finstad, Margunn Ebbesen, Siv Anita Johnsen Brekke, Kristian Amundsen og Kenneth Svendsen.

- E6 av ut av Fauske er prioritert

- Både E6 utenom Fauske og ny E6 gjennom Sørfold er prosjekter som bør ligge høyt når Nasjonal Transportplan skal vedtas.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det sier Jonny Finstad, stortingsrepresentant for Høyre, og medlem av Transportkomiteen.

Han og Høyre-kollega på Stortinget, Margunn Ebbesen, besøkte Fauske denne uka for å orientere seg om prosjektet. De møtte prosjektleder Kenneth Svendsen, Fauna-direktør Kristian Amundsen og lokal Høyre-politiker Siv Anita Johnsen Brekke.

Kenneth Svendsen redegjorde for de aktuelle veitraseer, og fortalte at den foretrukne for både Fauske og Statens Vegvesen var den som leder trafikken ut i Kleiva.

Ikke enighet

For Vegvesenet fordi det gir kortere tunnel, for Fauske fordi det blir kortere fra E6 til Fauske sentrum med tanke på de som har lyst å besøke sentrum.

Når folk kommer kjørende, ser de både sentrum og fontena.

Dette fikk Siv Anita Johnsen Brekke til å poengtere at det ikke er enighet eller foreligger noe vedtak om at dette alternativet er det Fauske kommune ønsker. Hun bor selv sånn til at hun med denne traseen fortsatt får trailerne rett nedenfor huset.

Kenneth Svendsen understreket viktigheten av å få E6 utenom fordi trafikken hindrer utviklingen av Fauske sentrum.

STORT PROSJKT. Sånn blir det seende ut nord for Fauske, ve Søbbesva og Vestmyra hvis E6 blir lagt utenom Fauske sentrum. Foto: Foto: Stig Bjørnar Karlsen
STORT PROSJKT. Sånn blir det seende ut nord for Fauske, ve Søbbesva og Vestmyra hvis E6 blir lagt utenom Fauske sentrum.

Ramlet ut

E6 utenom Fauske var inne i Nasjonal Transportplan på 90-tallet, men ifølge Kenneth Svendsen gjorde Fauske kommune ingenting for å «vedlikeholde» den, og den ramlet ut igjen.

Tunnelsprengingen ble til og med påbegynt av elever fra Fauske videregående skole, som sprengte seg noen meter inn i fjellet, ikke langt fra der Handelsparken ligger i dag.

E6 utenom Fauske sentrum er for øvrig ikke et eget prosjekt, men en del av prosjektet «Fra bru til bru», som også innebærer bedre vei Fauske-Bodø. 90 km/t kan bli aktuelt, og man får bort den smale jernbaneundergangen.

Støvmålinger

Det kom også fram at det ikke har vært foretatt ordentlige trafikktellinger for Fauske sentrum, og stortingsrepresentantene understreket viktigheten av det.

Kenneth Svendsen fortalte at det nå er satt opp målinger som skal fortelle om støy og støvplagene i sentrum

Jonny Finstad sa at regjeringspartiene starter diskusjonen om nasjonal Transportplan nå, og slo fast det faktum at det nå er svært få steder i Norge der E6 går gjennom sentrum.

Også SKS

De to stortingsrepresentantene fra Høyre besøkte også Valnesfjord helsesportssenter. Der ble de fortalt om utfordringer som at avtalene med Helse Nord er så korte at det gir liten forutsigbarhet.

På Salten Kraftsamband fikk de vite at dagens beskatning gjør det ulønnsomt å bygge ut eller renovere kraftverk.

- Dette har vi stor forståelse for. Om vi skal oppnå grønt skifte, må rammevilkårene for grønn energi bedres, sier Margunn Ebbesen.

Powered by Labrador CMS