TI TIMER IGJEN. Det var ingen tvil om at tidsfristen for ferdigstillelse av kulverten i Saksenvika ver knapp. Slik så det ut sent søndag kveld, bare noen timer får det første toget skulle passere. Anleggsleder Jim Øyen (t.h.) og Viktor Fjellheim har hatt mange timer på jobb i helga. Foto: Helge Simonsen
TI TIMER IGJEN. Det var ingen tvil om at tidsfristen for ferdigstillelse av kulverten i Saksenvika ver knapp. Slik så det ut sent søndag kveld, bare noen timer får det første toget skulle passere. Anleggsleder Jim Øyen (t.h.) og Viktor Fjellheim har hatt mange timer på jobb i helga.

- Det sto om minutter, men vi ble ferdige

Anleggsleder Jim Øyen i Ospas AS har hatt tre dager med lite søvn, men mandag morgen var kulverten på plass i Saksenvika, og jernbanesporet lagt på nytt.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Flere uker med forberedelser kulminerte med så godt som kontinuerlig jobb fra lørdag morgen klokka sju, til fristen om å være ferdig klokka ti mandag formiddag.

- Da skulle vi vært klare til å ta i mot toget, men det var forsinket på grunn av en annen jobb mellom Fauske og Rognan. Vi ble ferdige, sier Jim Øyen til Saltenposten.

Møtte på problemer

I forkant av selve gravingen og bygging av ny kulvert, var det kommet flere hundre tonn med ferdigproduserte betongelementer som skulle settes på plass.

I utgangspunktet var det mer enn nok tid til å få fullført det før toget kom mandag, men det er som regel alltid en eller annen overraskelse på lur i store byggeprosjekt.

- Det viste seg at de massene som skinnegangen lå på fra før, var av en heller dårlig kvalitet. De kunne ikke brukes til å bygge opp rundt den nye kulverten, og vi måtte grave dypt for å få et solid grunnlag for den, sier Øyen

Varmt samarbeid

Da det ble behov for mer fyllmasser, var det flere lokale transportører som meldte seg til å hjelpe. Det er Øyen glad for, og skryter av hvor imøtekommende de var.

- Man snakker om den fineste sommerdagen i år, på en søndag i tillegg. Da kan man ikke ta det for gitt at så mange stiller opp. Men samarbeidet med Salten Transportsentral, VaMek og PK Strøm var helt fantastisk, sier anleggslederen.

I tillegg var varmen en utfordring som kom på toppen av det hele.

- Jeg har vært flere turer på butikken for å handle drikke til de ansatte for tusenvis av kroner. Men det er helt avgjørende for å være skjerpet i en slik situasjon, slår Øyen fast. .

Et kappløp

Tiden var dyrebar for entreprenøren, som hadde rundt 20 mann på jobb på det meste.

- Det er en dans å koordinere alle disse som jobber samtidig, men vi har flinke ansatte som vet hva de skal gjøre, sier Øyen.

Til tross for det var det ikke mange minuttene som gjensto før fristens utløp da skinnegangen var klar igjen.

- Nå får vi se om det blir litt søvn før vi kan fortsette med å rydde området skikkelig og gjøre det pent. Det er i hvert fall en enorm lettelse å vite at Nordlandsbanen er hel igjen, ler Jim Øyen.

Powered by Labrador CMS