RØDT BLE GRØNT. Daglig leder Remi Skjevik (27) på Sport Outlet Fauske hadde en dårlig start på året, men nå har de røde tallene blitt knallgrønne. - Det er gode tider for sportsbransjen. Foto: Maria Edvardsen
RØDT BLE GRØNT. Daglig leder Remi Skjevik (27) på Sport Outlet Fauske hadde en dårlig start på året, men nå har de røde tallene blitt knallgrønne. - Det er gode tider for sportsbransjen.

Økte med 70 prosent:

– Det har vært en ekstrem sommer

Koronasommeren gjorde at folk gikk amok i utstyrshyllene i sportsbutikkene. Sport Outlet hadde en voldsom økning.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Sport Outlet er blant sports- og utstyrsbutikkene som fikk merke en positiv effekt av at nordmenn har feriert hjemme og i eget land. Daglig leder Remi Skjevik (27) er overveldet over tallene.

Hele Amfi

Størst var juli, med en økning på hele 71 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Juni var også god med en økning på 60 prosent, mens august så langt er 30 prosent bedre enn fjorårets augustmåned.

- Det er ganske ekstremt, sier Skjevik.

Stort sett alle butikkene på Amfi opplevde den samme trenden i sommer, men det var Sport Outlet som hadde den største økningen.

Les også: Nedstengning ga oppsving: Det har vært en fantastisk økning i alle butikker

Til lands og vanns

Han peker på at sommeren har vært ganske annerledes, med omtrent bare norske kunder på jakt etter tur- og friluftsutstyr. For skal man først feriere i eget land, skal det gjøres skikkelig. Til fjells og til vanns, i skogen og over alt hvor man kan ferdes.

- Alle skulle til Lofoten, smiler Skjevik.

- Hva er det folk har handlet?

- Det har gått mest i hengekøyer, soveposer, telt, pluss shortser og t-skjorter. Vi solgte oss ut i juni. Det har vært veldig bra, kan man si. Fiskeutstyr har vi solgt oss tomme for to ganger.

Les også: Må bygge ut butikken på grunn av oppussingsrush

Men tidlig i vår, da landet stengte og folk var mye inne, var det treningslageret som ble tømt. Da ville kundene ha kettlebells, vekter og annet innendørs treningsutstyr.

Bruker naturen

Ifølge Skjevik har alle butikkene i Sport Outlet-kjeden tjent godt på hjemmeferierende nordmenn i sommer. Butikken på Fauske, som er blant de største i landet og er på 850 kvadratmeter, rangerer høyt blant butikkene i kjeden.

- Hele kjeden har vokst ekstremt i sommer. Det er gode tider i sportsbransjen.

- Folk kunne jo hatt verre hobbyer?

- Det er fint at folk bruker naturen mer, og at de får med seg ungene ut på tur.

Norging

Begrepet #norging har vokst seg fram som et verb i sosiale medier. Det sier litt om den økende interessen for eget land.

- Tross alt, når folk ble tvunget til hjemmeferie, er jeg glad for at vi kommer oss så mye ut i naturen i vårt eget vakre land, og ikke minst at vi kan støtte våre egne butikker, sier Skjevik.

- Det er fint at folk bruker naturen mer

Han skryter av butikkens ansatte, som har vært nødt til å stå ekstra på i sommersesongen.

- Vi hadde et svakt første kvartal og startet året dårlig. Under korona i vår sto jeg alene på butikken i tre uker. Så endret alt seg og minus ble til kjempepluss.

Folkehelse

Han tviler på at han noen gang vil få se den samme veksten igjen. Samtidig tenker han at mange har fått et sterkere forhold naturen i denne perioden, og har fått lyst til å bevege mer på seg.

- Det er lov å håpe at vi har startet en ny trend, som er god for folkehelsa.

Powered by Labrador CMS