FLOTT INITIATIV. - Det er fint at det ryddes skog langs jernbanelinja, men karene er bekymret for at elgen søker ned til maten som nå ligger lett tilgjengelig i kulda. Bakerst elgjegerne og lokalkjente Roger Ingvaldsen, Steinar Stolpen og viltansvarlig i Saltdal kommune, Ørjan Alm. Alle foto: Knut F. Olsen
FLOTT INITIATIV. - Det er fint at det ryddes skog langs jernbanelinja, men karene er bekymret for at elgen søker ned til maten som nå ligger lett tilgjengelig i kulda. Bakerst elgjegerne og lokalkjente Roger Ingvaldsen, Steinar Stolpen og viltansvarlig i Saltdal kommune, Ørjan Alm. Alle foto: Knut F. OlsenELG-GOTTERI. Her viser Steinar Stolpen noe av godsakene på ospa som elgen blir tiltrukket av, og spiser.

- Bør rydde tidligere

- Det er flott at Jernbaneverket rydder skog, men det bør skje tidligere.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Det sier skogbrukssjef og viltansvarlig i Saltdal kommune Ørjan Alm.

Han får medhold av lokalkjente Steinar Stolpen og Roger Ingvaldsen som er på samme elgjaktlag. De konstaterer at hogsten nå foregår i trekkruta til elgen.

Gjør jobben

Det er jernbaneentreprenør Totalprosjekt som gjør jobben med å rydde skog langs jernbanelinja for å fjerne matfatet til elgen.

Arbeidet har foregått et par uker ved Stolpen tunnel i en kombinasjon av maskinell og manuell arbeidskraft.

Effektivt

Det mest effektive virkemiddelet mot elgpåkjørsler er hogst og rydding i ei bred gate langs sporet.

Det har Jernbaneverket erfart etter flere år med skogrydding. Ettervektsten er også viktig å fjerne, for den er godbiter for elgen.

I tillegg er gevinsten med skogryddingen sikkerhetsmessig stor med hensyn til blant annet trefall på linja.

Skogbrukssjef og viltansvarlig i Saltdal kommune, Ørjan Alm skulle imidlertid ønske at jobben ble gjort i barmarksperioden. I kulda søker elgen ned til jernbanen og finner lekkerbisken som blant annet topper og nye skudd fra hogsten.

Alm hadde derfor håpet at Jernbaneverket tok kontakt med kommunen før arbeidet ble satt i gang.

Tar kontakt

Prosjektleder Geir Zakariassen i Jernbaneverket sier at de absolutt vil samarbeide med lokalkjente folk for at ikke dyr skal komme til skade.

- Prosjektet skal resettes og en ny dialog med entreprenøren vil bli tatt snarest for at arbeidet videre kan skje i samarbeid med grunneiere og kommunen, forteller han.

Flytte arbeidet

Han vil søke gode løsninger sammen med de lokalkjente og eventuelt flytte arbeidet til «elgfrie» områder.

Prosjektleder Geir Zakariassen kan fortelle at det skal ryddes på hele strekningen fra Saltfjellet til Bodø.

Bedre utsikt

For vel seks år siden ble den mest belastede jernbanestrekningen i Saltdal når det gjaldt påkjørsel av elg, den mellom Lillealmenningen og Tømmerdal, ryddet. Det skjedde senhøstes på barmark i regi av kommunen ved hjelp av midler fra Jernbaneverket.

Den gang ble nyheten sluppet om at reisehåndbokgiganten «Lonely Planet» nettopp hadde kåret Nordlandsbanen til en av Europas beste nattogstrekninger med den spektakulære naturen og lyset døgnet rundt.

Ryddeaksjonen på Nordlandsbanen bidrar ytterligere til at landskapet åpner seg enda mer for togreisende.

Powered by Labrador CMS