STERK, STERKERE, STERKEST. Det finnes ulike varianter av Mimis sennepssaus. Det er Nordlyssennepen, som har en ekstra chili-snert, som er videre i konkurransen. Foto: Victoria Finstad
STERK, STERKERE, STERKEST. Det finnes ulike varianter av Mimis sennepssaus. Det er Nordlyssennepen, som har en ekstra chili-snert, som er videre i konkurransen.

Beiarn-mat forfører smaksløker over hele landet

Mimis produkter, som produseres i Beiarn, er videre i norgesmesterskapet og prestisjekonkurransen «Det Norske Måltid» hos TV2.

Publisert Sist oppdatert

BEIARN: Programmet er nå på sin tiende sesong. Etter første juryering er 70 av 220 produkter videre til en finale. Ni av dem er fra Nord-Norge.

- Det som er artig, er at av ni produkter fra Nord-Norge er tre av dem fra Beiarn, sier salgssjef hos Arctic Mustard AS, Karsten Nestvold.

Moro med oppmerksomhet

Det er Mimis Nordlyssennep, Mimis Lilletrippel-pakke og glutenfrie flatbrød som har vunnet juryens smaksløker.

Konkurransen går ut på å produsere den beste smaken, det beste designet og det beste helhetsinntrykket av produktet.
- Det er helt fabelaktig! Jeg hadde håpet at vi skulle vinne fram. Det er artig at noen setter pris på smakene vi lager, sier Nestvold varmt.

Saken fortsetter under bildet:

TRIPPEL SMAK. Mimis Lilletrippel-pakke med sterk sennep, Havsennep og den klassiske sennepssausen er med i prestisjekonkurransen. Foto: Victoria Finstad
TRIPPEL SMAK. Mimis Lilletrippel-pakke med sterk sennep, Havsennep og den klassiske sennepssausen er med i prestisjekonkurransen.

Nye på markedet

Han er spesielt begeistret over prestasjonene siden de er relativt nye innen produktutvikling. Mimis sennepssaus eies av Arctic Mustard AS og produseres av BeiarVekst AS.

De tre Nestvold-søsknene startet produksjonen for bare tre år siden, for å videreføre morens populære sennep.

- Det å få anerkjennelse for arbeidet vi legger ned, er veldig artig. Da skjønner vi at vi er på rett spor, forteller salgssjefen begeistret.

LES OGSÅ: Nå skal Beiarn bli attraktivt for turister.

Økende popularitet

Nå går de inn i høysesongen av sennepsproduksjonen. Konkurransen vil gi dem et løft i salget, noe de allerede merker seg, og inspirasjon til produktutvikling.

- Vi får telefoner fra folk som vil ha våre produkter i deres butikker. Jeg har allerede to produkter i tankene, som skal komme til sommeren, sier han stolt.

Nestvold retter all ære til produsentene i Beiarn.

- Alle som jobber med Mimi er en del av den suksessen. Vi er veldig takknemlig for den jobben BeiarVekst gjør. Det er takket være den fantastiske gjengen i Beiarn at vi er med, avslutter gründeren.

DEL AV SUKSESSEN. Lillian Andreassen i BeiarVekst AS setter emballasjen på plass etter at sennepen har landet i glasset. Foto: Victoria Finstad
DEL AV SUKSESSEN. Lillian Andreassen i BeiarVekst AS setter emballasjen på plass etter at sennepen har landet i glasset.
Powered by Labrador CMS