MONTERING. Hans Kristian Marvold i gang med å gjøre klar en trommel til bruk på Nexans. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
MONTERING. Hans Kristian Marvold i gang med å gjøre klar en trommel til bruk på Nexans.

Beiarn-firma kutter trailertransport med 85% for Nexans

Kabeltromlene kommer flatpakket i stedet for ferdig fra Sverige. Et nytt firma fra Beiarn monterer dem i Nobø-bygget. Det fører til at trailertransporten kan reduseres med 85 prosent.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL/BEIARN: Det er firmaet Hakrima, heleid av Hans Kristian Marvold, som har startet opp produksjon, rettere sagt montering, av flatpakkede tromler.

Miljøbesparende

De holder til i lokaler eid av Rognan Industripark. Bygget er mest kjent som Nobøbygget etter at det på 70-tallet ble bygd for å huse en ovnsfabrikk.

Dermed kan Nexans hente sine rundt 1000 tromler i året fra et bygg nabolaget i stedet for å få dem kjørt med trailer fra Sør-Sverige.

Det går åtte ganger så mange tromler på en trailer når de er flatpakket.

Fem-seks ansatte

I første omgang får Hans Kristian Marvold med seg en ukrainer bosatt i Beiarn til å jobbe med monteringen.

Etter hvert har de et mål om å bygge seg opp til fem-seks ansatte, gjerne noen av dem bosatt i Saltdal.

De er også i kontakt med aktuelle kunder andre steder i landet. Lykkes de, vil ansatte fra beiarbedriften reise til andre kanter av landet og montere tromler.

Kommunen stilte opp

Innkjøpsleder Jan Solvang Jensen på Nexans sier dette er positivt, for da kan de redusere sitt lager av tromler. I tillegg er de opptatt av miljø-avtrykket ved å spare så mange trailerlass.

Det var krevende å finansiere oppstarten av firmaet, men Beiarn kommune stilte opp med en garanti. Det gjorde at de i løpet av forrige uke fikk inn fire trailerlass som skal produseres tromler av fram til oktober.

Gjenbruk

I tillegg har de annen forretningside. Å resirkulere tromler fra andre. Mange må betale dyrt for å levere brukte tromler som restavfall. Hakrima ønsker å ta imot tromlene, fikse dem opp og selge dem videre.

- Det har vært jobbet ett og et halvt år med det nye prosjektet, og Kunnskapsparken i Bodø har vært behjelpelig med å komme i gang. De har blant annet bidratt med søknader, kartlegging, nettverk og finansiering, forteller Hans Kristian Marvold.

Powered by Labrador CMS