Per-Gunnar Skotåm Foto: Arild Bjørnbakk
Per-Gunnar Skotåm

Debatt:

- Anbudssystemet er noe dritt!

- Vi kunne ikke vært mer enig i uttalelsen som tillitsvalgt ved Salten Bil, Arne Gabrielsen, så treffende kom med etter at det ble klart at buss i Bodø og Salten heretter skal drives av det Hong Kong-eide selskapet Boreal.

Publisert Sist oppdatert

Anbudsutlysningen har ensidig fokusert på pris, og det er liten tvil om at vi står overfor prisdumping uten noen garantier for kvaliteten i drifta. 24 millioner billigere skal Boreal drifte for enn konkurrenten, Nordlandsbuss, i løpet av halvannet år, og fagfolk stiller seg måpende til hvordan dette skal kunne skje.

Anbudssystemet er «noe dritt» av flere grunner:

- Salten bil er veletablert i Salten. De har bilparken og kompetanse på transport under alle slags værforhold her i nord. Alt dette gambles det med nå. For selv om sjåførene har rett på fortsatt jobb, er de helt avhengige av apparatet bak mht. ruteplanlegging, beredskap ved ekstremvær, verkstedtjenester osv. Boreal trenger nemlig ikke å ha en stedlig driftssentral i Bodø, som Salten bil har i dag.

- Besparelsen må skje et sted, og i dette tilfellet er det sannsynlig at det meste tas gjennom endringer i kjøreplaner og lønns- og arbeidsforhold generelt, noe som høyner stressnivået for sjåførene ytterligere.

- Dette vil i sin tur gå ut over servicen som de reisende får. Påliteligheten vil komme under press, sikkerheten likeså, og hvem kan nå f.eks. ta seg tid til å hjelpe bevegelseshemmede på og av?

- Sist, men ikke minst: Dette er gårdagens politikk [[tab]] - ikke morgendagens, som vi og miljøet så sårt trenger. Vi må få kvaliteten opp i alle ledd for å få flere til å reise kollektivt, ikke sette den på spill.

Rødt mener at kollektivtransport er en samfunnsmessig oppgave og alt for viktig til å overlates til internasjonale aktører som raider markedet for kortsiktig vinning. Parallellen til problemene med Babcock og luftambulansetjenesten er nærliggende.

Løsningen ligger også snublende nær, slik Rødt ser det: Opprett et offentlig eid kollektivtransport-
selskap! Dermed slipper en unna det EØS-påførte anbudsregimet.

Vi skaffer oss samtidig et helt nødvendig politisk redskap for å kunne drive gjennom den styrkinga av kollektivtransporten som miljøet krever, og som de fleste mener er nødvendig. Rødt vil følge opp saken på fylkestinget og i berørte kommuner. Og dette er et løfte!

Per Gunnar Skotåm, ordførerkandidat for Rødt i Fauske og 1.kandidat til fylkestingsvalget

Synne Høyforsslett Bjørbæk, ordførerkandidat for Rødt i Bodø, og 2.kandidat til fylkestingsvalget

Powered by Labrador CMS