Her er innslaget på den lengste tunnelen Basis, veien til høyre er tre kilometer lang og går til Sildhopvannet. Foto: Lothar Pieper
Her er innslaget på den lengste tunnelen Basis, veien til høyre er tre kilometer lang og går til Sildhopvannet.

6.500 krigsfanger jobbet på Polarbanen

Med 300 ukjente krigsbilder fra Sørfold, samlet Stig Olav Johansen over 70 personer på Kobbelv vertshus.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Bodømannen ble heltent på Polarbanen og historien knyttet til denne da han var langtransportsjåfør og kjørte fra Sørfold og Hamarøy til Tromsø.

Tente interessen

- Alle sporene fra krigens dager og Polarbanen var noe jeg ønsket å lære meg mer om. Jeg kjørte da mellom Fauske og Tromsø og etter hvert utvidet denne interessen seg, forteller Stig Olav Johansen.

I dag er han en av de fremste kjennere av Polarbanen, krigsfangeleirene og hva som skjedde på denne strekningen under siste verdenskrig. Han har skaffet seg ei unik billedsamling på over 20.000 bilder.

2.000 mistet livet

Dette er et tema som samler stor interesse. Det viser det faktum at Stig Olav samlet over 70 personer på Kobbelv vertshus onsdag. Han gjestet Sørfold lokalhistorielag og viste 300 bilder. For det meste er det ukjente bilder som han har skaffet seg.

Som han selv sier:

- Jeg har holdt på å forsket privat på dette siden 2012, det har nok gjort til at jeg har jeg 3.900 følgere på Facebook.

I fangeleirene i Sørfold var det over 6.500 krigsfanger i maidagene 1945.

- Over 2000 krigsfanger mistet livet i Sørfold, fortalte Stig Olav til Saltenposten etter sitt foredrag.

Påbegynt

Polarbanen ble påbegynt som jernbane mellom Fauske og Narvik av den tyske okkupasjonsmakten i 1942. Omkring 30.000 mennesker var opptatt med jernbanebygginga mellom Mo i Rana og Drag i Tysfjord i dette tidsrommet. Halvparten av disse var russiske krigsfanger som var slavearbeidere.

Like ved Straumen kan man gå gjennom Dalåsen tunnel der den kom ut, krysset Straumbukta på fylling og kulvert før den nådde Straumen.

På Straumen var en stasjon planlagt en kilometer nord for bebyggelsen. Strømhaug fangeleir hadde 496 krigsfanger ved krigens slutt.

Kraftverk

Røyrvatn kraftverk ble bygd for å levere strøm til byggingen av banen.

Linjen fortsatte forbi Hellandsfjorden. På den 4,9 kilometer lange strekningen fra Hellandsfjorden til Buvik var det planlagt fem tunneler og en stasjon på Hellbukta.

608 meter av Megården tunnel ble sprengt ut og det var drift i begge ender. I Trengselet, 27 kilomter fra Fauske, skulle Trengsel bru bygges. Elementene til brua ble bygd ved Torkelseng.

Etter passeringen av Torkelseng skulle banen gå gjennom to korte tunneler. Stasjoner var planlagt på Løktehaugen og Kvarv.

Stor fangeleir

Nedre Evjen fangeleir var en stor leir. Våren 1945 var det 639 fanger i leiren. I denne leiren prøvde en fange å grave seg ut fra kjøkkenbrakka. Dette ble oppdaget og fire tilfeldige fanger ble skutt.

- Etter frigjøringen måtte den skyldige fangen bøte med livet, kunne Johansen opplyse. Han forklarte at tyskerne krevde at i hver tunnel skulle det drives fire meter på hvert skift.

OT Einsatzgruppe Wiking førte nøyaktige listefortegnelser over tunnelfremdriften i hver tunnel. På et eget skjema ble det ført hvor mange kubikkmeter masse som ble utdrevet.

Stor interesse

65-70 personer møtte opp på Kobbelv vertshus. I tillegg til folk fra Sørfold, var det mange fra Fauske. Det var også tilhørere som hadde kommet helt fra Lofoten og Steigen for å høre Stig Olav Johansen sitt foredrag om Polarbanen og fangeleirene i Sørfold.

For en rekke av leirene kunne han oppgi eksakt antall fanger ved krigens slutt, i tillegg en rekke opplysninger om leirene. Han fortalte også om en enorm logistikk og detaljer fra flere av fangeleirene i Sørfold.

Powered by Labrador CMS