GODT I GANG. Den forste boringen i Tjernfjelltunnelen ble utført i november. Allerede er de kommet 250 meter inn i fjellet, som etterhvert skal bli en tunnel på 3,3 kilometer. Foto: Frank Helgesen, Statens vegvesen
GODT I GANG. Den forste boringen i Tjernfjelltunnelen ble utført i november. Allerede er de kommet 250 meter inn i fjellet, som etterhvert skal bli en tunnel på 3,3 kilometer.

250 meter inn i Tjernfjellet

Tunnelarbeidet i Junkerdal er kommet godt i gang.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Statens vegvesen kan melde om at de allerede har kommet 250 meter inn i Tjernfjelltunnelen.

- Vi er godt i gang med det som skal bli om lag 3,3 kilometer tunnel, men nå er det en pause til over nyttår, sier prosjektleder Arild Hegreberg i Statens vegvesen.

Stor aktivitet

Første salve ble fyrt av i begynnelsen av november. Tunnelen drives fra vest, og steinmassene kjøres til det store åpne området like utenfor.

- Det er også aktivitet på motsatt side av fjellet, med sprengningsarbeider i forbindelse med vegbygging. Massene derfra kjøres til et deponi om lag sju kilometer mot svenskegrensa.

Når arbeidene gjenopptas i januar vil Riksvei 77 fortsatt bli stengt i kortere perioder i forbindelse med sprengning.

- Vær også oppmerksom på anleggstrafikk og nedsatt fartsgrense i forbindelse med vegarbeidene, sier Hegreberg.

Smal vei

Prosjektet Tjernfjelltunnelen omfatter bygging av tunnel inklusive portaler, samt noe vegbygging på begge sider.

Den fire kilometer lange strekningen forbi Tjernfjellet har sterk stigning og mange svinger, den er smal og har mangelfulle grøfter og rekkverk. Veien går på en smal hylle i fjellet, og det er langt og bratt ned til bunnen av Junkerdalsura.

Ferdig 2019

Andelen tunge kjøretøy er 26 prosent, og på vinteren er vegen ofte stengt på grunn av vogntog som har kjørt seg fast.

Når tunnelen åpnes blir den gamle vegen stengt for biltrafikk. Den gamle vegen vil være anbefalt sykkelrute på sommerstid.

Saltdalsfirmaet Kristensen Maskin AS gjorde arbeidene med forskjæring og riggplass for tunnelarbeidene i februar til april i år.

Hæhre Entreprenør bygger tunnelen og vei på begge sider, og startet i oktober. Etter planen skal arbeidet være ferdig høsten 2019.

Powered by Labrador CMS