GODE ERFARINGER. Dragefossen har til enhver tid inne mellom 10 og 15 lærlinger, og de har svært gode erfaringer. Fra venstre ansvarlig for lærlinger i Dragefossen Terje Vik, lærling Nichlas Marhaug Bugge, avdelingsleder montasje Kjell Espen Sivertsen og avdelingsleder marked Steinar Maarnes.

Meninger: 

- Kua har også vært kalv

- Regelen er at Nordland er en god plass å være lærling, men det finnes dessverre unntak.

Publisert
Espen Edvardsen, elev- og lærlingombud i Nordland fylkeskommune.

Nok en sommer er på hell, og i år som alle andre år starter høsten med et nytt år i opplæring. Noen små, spente og totalt uerfarne starter sitt første år på skolen. Mens andre fortsetter der de slapp i juni.

De fleste som har gått yrkesfag, starter høsten som lærling i bedrift. Her skal de sette to og tre års teori ut i praksis, og i løpet av læretiden gjøre seg klar til å ta fagprøve og bli fagarbeider i sitt fag. I Nordland har vi nærmere 3000 lærlinger til enhver tid, som har sin praksis i fantastiske bedrifter. Bedrifter som både ser sitt samfunnsansvar, men også tar imot og tar vare på de unge på en forbilledlig måte. Regelen er at Nordland er en god plass å være lærling, men det finnes dessverre unntak. Teori i skolen kan gi oss en god pekepinn på hvordan ting gjøres, men ikke før man har gjort det i praksis kan man si at man kan noe. Teoretisk kan man vite både om størrelser, enheter, regler, arbeidsliv, miljø, lønn osv., men det krever at man gjør ting i riktig rekkefølge i det virkelige liv før man lærer det skikkelig. Derfor har man lærlingeordningen. Slik at de uerfarne får lære hvordan yrket fungerer i praksis.

Å bruke riktig dimensjon på rør, å stabilisere byggverket, å gi god pleie til eldre, å klippe håret akkurat kort nok, å laste og kjøre godset dit det skal på en forsvarlig måte, å sørge for god jording i sikringsskapet, å påse at intervaller for service på flyet skjer helt nøyaktig, eller sørge for at bremsene på bilen fungerer slik de skal – alt dette krever øving i praksis. Og gjentakelser. Som igjen gir den erfaringen man trenger før man kan si at man kan det.

Vi vet alle hvordan det er å gjøre nye ting. Av og til gjør vi feil. Noen ganger gjør vi samme feil flere ganger før vi lærer. Og da skjønner vi det sjøl, uten at noen trenger å minne oss på det til stadighet. Lærer best gjør vi i trygge rammer, med folk rundt oss som vi kjenner ønsker oss vel. Som ønsker at vi skal lykkes. Dèt motiverer!

Å være ny på en arbeidsplass er en prøvelse uansett hvem du er. Og ekstra spent blir det for de som er yngst, har minst erfaring, kan minst (ikke alltid…), og som er ny i arbeidslivet. Hvordan opplevelsen blir handler vel så mye om kollegiet, som en selv.

Min jobb som ombud er å påse at de unge får den opplæringen de har krav på, samt påse at de opplever et trygt og godt arbeidsmiljø, fritt for diskriminering. Og jeg tar jobben min på alvor. De unge er fremtiden, og skal på ingen måte godta å være annenrangs uansett sammenheng. Statistikken sier at de aller fleste lærlinger har det supert i læretiden. Men dessverre har vi en del som bruker lærlinger til billig arbeidskraft, bruker dem til alt annet forefallende arbeid, og som ikke har fokus på opplæring i selve faget. Sånn skal det ikke være!

Er du lærling: Vær presis, vær ærlig og gjør så godt du kan. Spør om du lurer på noe.

Er du foresatt: Spør om hvordan ungdommen har det på jobb. Gi balansert støtte.

Er du lærebedrift: Husk at kua også har vært kalv. Det er ingens intensjon å gjøre feil, men det vil skje. Og om man opptrer trygt og ryddig vil sjansen være mindre for at samme feil skjer flere ganger, enn om man kjefter, rakker ned og skaper utrygghet.

En god start for både lærling og bedrift er å tørre å bli kjent med hverandre. Å vite hvem man har med å gjøre. Det gir gode utsikter til en fin læretid, som gagner både lærling og bedrift.

Og hvem vet; Kanskje en har med en fremtidig ansatt å gjøre. Og de skal vi ta vare på!

Lykke til med læretiden – vi ønsker alle at dere skal lykkes!

Espen Edvardsen

Elev- og lærlingombud i Nordland

Powered by Labrador CMS