FARGEKLATT. Den nye Volkswagen ID3 er den første modellen ut med et helt nytt designspråk, og som er laget fra hjulene og opp som en ren elbil. Det merkes godt når den tyske bilgiganten bestemmer seg for å komme på banen for alvor. Foto: Helge Simonsen
FARGEKLATT. Den nye Volkswagen ID3 er den første modellen ut med et helt nytt designspråk, og som er laget fra hjulene og opp som en ren elbil. Det merkes godt når den tyske bilgiganten bestemmer seg for å komme på banen for alvor.

Tema Bil og Motor:

Volkswagen ID3: Sent, men veldig godt

Det tok sin tid før Volkswagen kom på banen med en elbil som er laget som det helt fra grunnen av, men når ID3 først kom, blir den en hard nøtt å knekke for konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Det betyr ikke at Volkswagen ikke har hatt elbiler å selge så langt, for det er knapt noen biler som har holdt et så høyt trykk på salgsstatistikkene som E-Golf.

Men det var en bil som ikke var laget med tanke på at den skulle være elbil fra grunnen av, og at det har noe å si er ID3 selve symbolet på.

Enorm plass

Den største fordelen med å kunne ha en elbildesign fra begynnelsen av, er at man kan fullt ut utnytte de mulighetene som batteri og elmotorer gir.

De tar mindre plass, i hvert fall på de stedene der man tradisjonelt sett har hatt motor og girkasse. Det gir mulighet for at en relativt liten bil som ID3 kan by på en virkelig oppsiktsvekkende stor kupé.

Det er luftig, meget høyt under taket, og med en så godt som fraværende midtkonsoll, føles det alt annet enn trangt.

Som en go-kart

ID3 skal klare opp mot 40 mil med kjøring før den må lades, og det er godt innenfor den målgruppa den har.

Volkswagen har plassert hjulene så godt som i hvert hjørne, og det gir en følelse av en veldig bredbent stilling og kjappe kjøreegenskaper. Den er som en liten flue som klamrer seg til veibanen som svært lite annet. Og med over 200 hestekrefter, så er det ingen som kan si at ikke ytelsen matcher. Den er også bakhjulsdrevet, noe som også hjelper på kjøregleden.

ID3 er rett og slett en morsom bil å kjøre. Som en bonus kan det nevnes at hjulplasseringen gjør at den har en svingradius som er helt vanvittig liten, det føles som om den snur på en femøring.

Hva med prisen da?

Den koster fra rundt 350.000 kroner, og det kan ved første øyekast virke som mye for en bil i denne klassen.

Men dette er en meget solif bil, og den kommer nok til å forsvare prislappen og vel så det. Den kommer til å selge mange tusen eksemplarer i Norge, og det er slettes ikke rart.

Powered by Labrador CMS