MER PENGER. Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, som her i Sjønstådalen på fylkesvei 830 mellom Fauske og Sulitjelma er enormt. Nå vil fylkesråd for økonomi, Knut Petter Torgersen, ha staten inn med mer midler. Arkivfoto: Sylvia Bredal
MER PENGER. Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, som her i Sjønstådalen på fylkesvei 830 mellom Fauske og Sulitjelma er enormt. Nå vil fylkesråd for økonomi, Knut Petter Torgersen, ha staten inn med mer midler. Arkivfoto: Sylvia Bredal

Vil stoppe forfallet på fylkesveiene

Fylkesrådet i Nordland vil ha et nasjonalt vedlikeholdsprogram for fylkesveiene i Norge.

Publisert Sist oppdatert

SALTEN: Det var det klare budskapet til fylkesråd for økonomi, Knut Petter Torgersen (Ap), da han deltok på en høring på Stortinget denne uken.

Stort etterslep

I 2010 fikk Nordland fylkeskommune 1.550 kilometer riksveg overført fra staten. I dag er Nordland en av de største vegeieren i Norge med over 4 000 kilometer fylkesvei.

- En fersk analyse fra konsulentselskapet Oslo Economics viser at vedlikeholdsetterslepet er grovt estimert til like over ni milliarder kroner i Nordland, påpeker Torgersen.

I 2018 skal Nordland fylkeskommune bruke 570 millioner kroner til drift og vedlikehold av fylkesvegene.

Store ambisjoner

- Men vi har større ambisjoner og mener at staten må bidra med mer penger for å gjøre noe med etterslepet i Norge, sier Torgersen.

Et nasjonalt program med årlige bevilgninger kan sikre at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveinettet, inkludert ferjekaier, bruer og tunneler, både kan stoppe og redusere forfallet.

Statlig program

Transportetatene anbefalte i plangrunnlaget til Nasjonal transportplan 2018-2029 at det innarbeides et eget statlig program for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet.

- Jeg konstaterer at forslaget om en vedlikeholdsprogram dessverre ikke ble fulgt opp av regjeringen, sier Torgersen

Fra kyst til marked

Nordland er et langstrakt fylke med bosetning og næringsliv spredt ut over store geografiske avstander. Bedriftene i Nordland opplever sitt niende år med uavbrutt vekst. Det gjør at Nordland både er og vil være en betydelig bidragsyter til grønt skifte og omstilling i norsk økonomi.

- Nordområdene må ha en effektiv og en godt utviklet infrastruktur for næringslivet fra kyst til markedet, sier Torgersen.

Verdier

- Et statlig vedlikeholdsprogram for fylkesvegnettet vil legge godt til rette for å kunne utnytte de ressursene og de verdiene som først og fremst har sitt utspring i distriktene, og hvor næringstransporten ofte starter ved en fylkesveg, avslutter Knut Petter Torgersen.

Powered by Labrador CMS