FRYKTER ULYKKER. Politioverbetjent Johan Benitez ved Fauske politistasjon advarer mot trimming av mopeder og lettmotorsykler. - Vi har ingen å miste, sier han. Foto: Eva S. Winther
FRYKTER ULYKKER. Politioverbetjent Johan Benitez ved Fauske politistasjon advarer mot trimming av mopeder og lettmotorsykler. - Vi har ingen å miste, sier han.

Appellerer til ungdom og foresatte:

- Vi vil ikke ha noen dødsulykke her

Politiet i Salten kommer til å ha hyppige kontroller av tohjulinger framover. - Hvis man tukler med kjøretøyet kan det oppstå livsfarlige situasjoner, sier politioverbetjent Johan Benitez.

Publisert Sist oppdatert

Fra varsel til anmeldelse

  • Politiet går nå ut med varsel om at de skal ha flere kontroller framover av mopeder og motorsykler.
  • De som blir stoppet, får info, råd og veiledning, og kontrollseddelen registreres hos politiet.
  • Dersom eventuelle mangler ikke utbedres, og kjøretøyet fortsatt er i bruk, blir kjøretøyet avregistrert.
  • Om kjøretøyet etter godkjenning settes tilbake til ureglementær stand, risikerer man anmeldelse.

FAUSKE: Like sikkert som at snøen forsvinner og løvet spretter om våren, er det fakta at mopeder og motorsykler kommer ut av garasjene og ut på veiene. Den siste tiden har politiet fått klagemeldinger om støyende kjøretøy, og de har også sett en del uvettig kjøring.

- Vi har for eksempel observert bakhjulskjøring med to personer på kjøretøyet, sier Johan Benitez, som arbeider som politikontakt og -overbetjent ved Fauske politistasjon.

To dødsulykker sør i landet der unge personer kjørte moped eller lettmotorsykkel er også bakgrunnen for at de nå går ut med et varsel til ungdommen.

Sier fra i forkant

Benitez og kollegene er opptatt av forebygging, og de vil gjerne samhandle med medborgerne og vise at de er en omsorgsinstitusjon.

- Derfor går vi nå ut og sier hva vi skal gjøre før vi gjør det. Det blir som om UP går ut i forkant av en kontroll og varsler den, forklarer han.

Støyproblemene er én ting, men trafikksikkerhet og liv og helse er den aller viktigste grunnen til at de nå kommer til å ha hyppig aktivitet med stans og kontroll av tohjulinger.

- Vi har ingen å miste, slår Johan Benitez fast.

Alvorlige følger

- Å endre på den tekniske standen kjøretøyet er godkjent med, medfører en risiko. Det kan gå utover bremser, gass og kjøreatferd, forklarer politioverbetjenten.

Det er ikke bare trimming av et kjøretøy som kan føre til farlige situasjoner.

- Dårlige bremser, dekk uten mønster, manglende lys, lekkasjer fra dempere eller motor kan også skape farlige situasjoner, sier Benitez.

Kan bli anmeldt

På kontrollene kommer politiet til å sjekke teknisk stand på kjøretøyet, støy med mer.

- Vi skal gi opplysninger, råd og veiledning, og så blir kontrollseddelen registrert i loggen vår, forklarer politikontakten.

Dersom den som eier kjøretøyet ikke utbedrer det som må utbedres, blir kjøretøyet avregistrert.

- Om noen etter å ha fått godkjent kjøretøyet setter det tilbake til ureglementær stand, så risikerer man anmeldelse, legger han til.

Vil unngå ulykke

En rapport som er utarbeidet av Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG) viser at 59 prosent av mopeder som har vært involvert i dødsulykker har vært trimmet.

- Vi vil ikke ha ei dødsulykke eller alvorlig ulykke her, understreker han.

Benitez retter budskapet vel så mye til foreldre og foresatte som til ungdommen selv.

- Kjære foreldre og ansvarlige voksne. Dere må også reagere hvis ungdommen har en moped som knapt funker, er trimmet eller bråker.

Også de voksne

Fokuset rettes nå mot mopeder og lettmotorsykler, men voksne førere på motorsykler vil også bli stoppet og kontrollert. Benitez oppfordrer dessuten til å friske opp kjøringen før man legger ut på tur.

- Jeg anbefaler alle å finne seg en plass der de kan kjøre kjegler og bli venn med kjøretøyet sitt etter vinteren. Man kan kalle det en "rustløser", og folk bør tenke på at det er en stund siden sist man kjørte motorsykkel eller moped. Det er dessuten masse støv og grus i veiene fremdeles, så kjør forsiktig, tilråder han.

Powered by Labrador CMS