FIKK PRIS. I helgen mottok Mads Sjøgård Pettersen pris for sin jobb med Romeo og Julie. - Veldig gøy, og like gøy at også regissør Kjersti Horn fikk pris, sier han. Foto: Mads Sjøgård Pettersen
FIKK PRIS. I helgen mottok Mads Sjøgård Pettersen pris for sin jobb med Romeo og Julie. - Veldig gøy, og like gøy at også regissør Kjersti Horn fikk pris, sier han.

Mads vant Hedda-prisen:

- Vi har som et team fått utvikle noe som virkelig funker

Mads Sjøgård Pettersen er ikke bare skuespiller. I helgen vant han Hedda-prisen for beste audiovisuell design i ”Romeo og Julie”.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Mads Sjøgård Pettersen, Erik Hedin, Oscar Udbye og Michaela Vyskocil Gettwert fikk prisen for videoregi, lyddesign, lysdesign og kameraføring til Romeo og Julie av William Shakespeare.

Kjersti Horn har regi på stykket på Den Nationale Scene.

Godt samarbeid

- Det er veldig gøy, sier en blid Mads Sjøgård Pettersen til Saltenposten etter prisutdelingen på Oslo nye teater.

- Jeg ser på det som en ekstrajobb, og vi jobber veldig godt sammen, Kjersti og jeg. For hver produksjon vi har sammen så sier jeg hvor mye jeg kan være med og så tar vi det derfra. Vi har et veldig godt samarbeid, og det er spennende å jobbe med det. Vi har begge en stor kjærlighet for teater og et ønske om å være med på å forme og være på søken etter hva teater skal være i framtiden. Vi forsøker å filme teater på teaterets premisser, sier han videre, og kaller det et veldig artig sideprosjekt.

TEAM. - Vi har fått utvikle oss som team og det tror jeg er viktig, sier Mads om Erik Hedin, Oscar Udbye og Michaela Vyskocil Gettwert som han fikk prisen sammen med. Foto: Mads Sjøgård Pettersen
TEAM. - Vi har fått utvikle oss som team og det tror jeg er viktig, sier Mads om Erik Hedin, Oscar Udbye og Michaela Vyskocil Gettwert som han fikk prisen sammen med.

Live-kamera

Mads sier at det har vokst fram litt av seg selv, og at han holdt på med det i ti år - men da mest å lære opp folk til å bruke kameraet.

I Kristin Lavransdatter har han som videoregissør kameraet på Kristin gjennom de over åtte timene stykket varer.

- I Romeo og Julie er vi kanskje i løpet av to og en halv time bare noen få minutter på scenen. Resten er vi i kebabsjappa ved side av bygget, ute i parken og inne i andre rom i bygget. Alt er med live kamera. Det er som en spillefilm som skytes i ett opptak, sier Mads.

Lykkes som team

Teknikken har vært prøvd lenge, men Mads sier at man ikke helt har funnet formen før nå.

- Jeg tror at fordi vi har fått jobbe som team med regi, scenograf, lydansvarlig at vi har kommet opp med noe som fungerer. Det er nok en viktig grunn til at vi får denne anerkjennelsen, sier han.

Mellom filmjobber

Han har gjort endel av denne type jobbing i det siste.

- I år har jeg jobbet med det mellom filmjobber. Jeg har fått lov å utvikle et eget uttrykk for det å filme å teater. De siste årene har det tatt litt av og vi har gjort flere store forestillinger og det kulminerte med dette. At Kjersti blir hedret for regien og jeg for jobben med kamera er veldig gøy, sier Mads Sjøgård Pettersen.

- Presist samspill

Heddaprisen skriver dette om prisvinneren:

En tidløs klassiker åpner seg i mellomrommene mellom det analoge og det digitale.

Det presise samspillet mellom kameraføring, musikk, lyd og lys fører kjærlighetsdramaet inn i vår hyperfiksjonaliserte tid.

Det gir en ramme der en kjent tekst blir som ny i møte med vår samtid.

Jages framover

I en nøye iscenesatt livestrømming gir intim kameraregi med håndholdt kamera assosiasjoner til utlevering og eksponering på sosiale medier.

Gjennom effektiv lydbruk blir også det vi ikke ser gjennom kameralinsen en sentral del av de sterke følelsene som settes i spill.

Lysdesignen åpner opp ulike og uventede rom på film og på scenen, og rytmer og synth gir en drivende puls som ustoppelig jager ensemblet framover mot pasjon, begjær, og død.

Det audiovisuelle grepet gir rom for komedien i tragedien, heter det i omtalen av prisvinnerne.

Powered by Labrador CMS