FÅR IKKE VED. Arnt Johan Skoglund utenfor vedsjåen ved Nordstua, av folk flest best kjent som Bjøllåvasstua. Nå får ikke turistforeningshytta levert veden lenger, på grunn av at nasjonalparkstyret har endret reglene for frakt. Foto: Knut Sivertsen
FÅR IKKE VED. Arnt Johan Skoglund utenfor vedsjåen ved Nordstua, av folk flest best kjent som Bjøllåvasstua. Nå får ikke turistforeningshytta levert veden lenger, på grunn av at nasjonalparkstyret har endret reglene for frakt.

Vanskelig vedkjøring

Nasjonalparkstyret vil ikke lenger la skuterkjørerne ha med hjelpemann når de skal kjøre ut ved til turisthytter.

Publisert Sist oppdatert

BEIARN: Veden som skulle vært kjørt opp til Bjøllåvasstua i vinter, ligger fremdeles i Tollådal.

Nye restriksjoner

Oppsitterne i Tollådal har avtale med Turistforeningen om levering av ved til hytta som av lokalbefolkningen er kjent som Nordstua. De vil ikke akseptere nye restriksjoner som Midtre Nordland nasjonalparkstyre har laget for transporten, som foretas med snøskuter.

I 18 år har Turistforeninga hatt avtale med oppsitterne om levering av ved til Nordstua ved Nordre Bjellåvatn, inkludert transport. Om vinteren har de benyttet snøskuter, siden eneste alternativ er bruk av helikopter.

Ingen hjelpemann

For vinteren 2013 har Midtre Nordland nasjonalparkstyre laget nye vilkår for kjøringa. Nytt i denne sammenhengen er et forbud mot å ha med hjelpemann som påsitter på snøskuteren. Dette syns oppsitterne i Tollådal er et forbud som gjør transporten både mindre effektiv og uforsvarlig.

- Alle som har litt erfaring med kjøring med kjelke bak en snøskuter, vet at med den ekstra vekta på skuteren som en påsitter utgjør, kan man ha større lass og man kommer sikrere opp bratte stigninger, sier Knut Sivertsen som er oppsitternes kontaktmann.

Problem i motbakke

Man kan argumentere med at man kan kjøre flere snøskutere i følge under transporten, om nødvendig med mindre lass, men likevel kan man få problemer med å trekke i motbakke.

Og hvis flere kjørere må stoppe for å hjelpe en som får problemer i motbakkene, kan det ende med at hele følget får problemer. Å starte en snøskuter med lastet kjelke i motbakke, kan være vanskelig.

- Uansvarlig

- En annen sak er at det er uansvarlig å dra til fjells alene, enten man går på ski eller kjører skuter. Det kan alltid skje uventede ting med været, - uvær kommer av og til brått og uventet, og da kan man lett miste hverandre ut av syne. Vi som er vant til å ferdes i fjellet, vet at det er litt betryggende å vite at de man er sammen med, ikke er alene om vi skulle miste kontakten. Dette er et prinsipp som veier svært tungt for oss, sier Sivertsen.

Beklager stans

Han beklager at stansen i vedkjøringa rammer en tredje part.

- Men vi vil ikke at det vi oppfatter som unødvendig prinsipprytteri, som vi ikke kan se er hjemlet i det aktuelle regelverket, i verste fall skal kunne sette menneskeliv i fare. Vi vil derfor ikke utføre transporten før dette forbudet fjernes fra vilkårene for kjøringa, sier Sivertsen.

- Ikke persontransport

Ifølge leder for Midtre Nordland Nasjonalparkstyre, Siv Mossleth, inngår ikke persontransport som en del av tillatelsen for vedfrakten.

- Målet er å få inn mest mulig ved til turistforeningens hytter. Denne tillatelsen er ikke beregnet for persontransport, sier Mossleth.

Gir trygghet

Ifølge skuterkjørerne er det imidlertid nødvendig med en ekstra mann på skuteren på grunn av stigning i terrenget og tung last. De argumenterer for at det i tilfelle problemer gir større trygghet å være to på skuteren.

- Skuterkjørerne mener de nye reglene fungerer mot hensikten?

- Jeg har ikke opplysninger som sier at dette er tilfelle.

- Ikke i søknaden

-Hva med sikkerheten deres?

- Dette argumentet har de ikke nevnt i søknaden. Men det var blant annet nevnt et punkt om mindreårige barn som må passes på og derfor tas med på fjellet.

- Oppsitterne ønsker dialog med dere. Kommer dere til å kontakte dem for å finne ei løsning?

- Så vidt jeg vet har de vært i dialog med forvalterne. Nå vil vi få til ei løsning, slik at Bodø og omegn turistforening får inn ved til hyttene. Hvordan transporten skal foregå, vet jeg ikke.

Mossleth håper å kunne ta inn ved fra Saltdalssida for å få ei løsning på problemet. Hun mener et alternativ også kan være å benytte fjelltjenesten fra Semska.

Powered by Labrador CMS