Svein Arnt Uhre
Svein Arnt Uhre

Uhre smiler over å bli tatt på alvor

- Dette er en stor dag for oss, sier leder Svein Arnt Uhre i aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: I mange år har pratet til Svein Arnt Uhre om jernbanesatsing videre nordover vært sett på som et luftslott. I går smilte han bredt på en pressekonferanse fredag ble nyheten sluppet om at regjeringspartiene med samarbeidsparti vil utrede jernbanen fra Fauske til Tromsø.

Parallelt ble det holdt pressekonferanse i Tromsø om samme sak.

Konkret bestilling

- I Nasjonal transportplan ber Høyre, Frp, Krf og Venstre Jernbanedirektoratet utarbeide kostnadsanslag for en ny jernbanestrekning Fauske-Tromsø. I tillegg ber de om en samfunnsøkonomisk analyse for en slik utbygging, forteller Ida Gudding Johnsen (Venstre).

Sammen med Ingelin Noresjø (Krf) og Dagfinn Olsen (Frp) mener de at bestillingen viser at det er en tro på Nord-Norge. Samtidig som at en utvidelse er et nødvendig prosjekt.

Aksjonsleder for Nord-Norgesbanen Svein Arnt Uhre sier dette er det største framskrittet som han har opplevd gjennom alle årene med jobbing for en utvidelse av jernbanen.

Tanken om urett

Svein Arnt Uhre er en ildsjel som har arbeidet siden 2007 med saken.

- Hva er det som har drevet deg?

- Det er en gnist i meg og en forestilling om at det blir gjort en urett overfor vår landsdel.

Han tør ikke gjette når han står og vifter med flagg på Fauske stasjon, og det første toget går av.

- Det vil ta mange år å bygge jernbanen nordover, og det må jo gjøres etappevis.

I tillegg roser han de som har jobbet for samme sak i Troms, samtidig som han synes det er beklagelig at ikke hele Nord-Norge har samlet seg om saken på et tidligere tidspunkt.

Da kunne man vært kommet lengre. I Tromsø har man hatt en arbeidsgruppe for jernbane i 36 år.

Med i arealplan

- Dette viser at det går an å ha framtiden i tankene, sier Ingelin Noresjø.

Hun er veldig glad for at Fauske kommune har tatt høyde for å legge inn jernbanespor videre nordover i den nye arealplanen.

Noresjo tror at den støvete planen for videre utbygging av jernbanen nordover ikke er blitt tatt fram igjen på grunn av satsingen på opprusting av Nord-Norgebanen og E6.

Klima og gods

De fire snakker om at en jernbaneutvidelse nordover vil bety mye for landsdelen, og nevner godstransportbehov og klimahensyn.

- Jernbanen er jo for oss i Nord-Norge er sikrere alternativ å reise med værmessig enn eksempelvis fly, nevner Dagfinn Olsen.

Men det er godstransportbehovet de vil rette oppmerksomheten mot, og nevner den store veksten som har vært og er ventet innenfor havbruksnæringen.

- Vi forventer en femdobling, og fisken må transporteres ut av Norge. Her er jernbane er sikkert valg, mener den politiske trioen.

Kostnader

Sørpå har det i de siste årene vært utbygginger av jernbanen, og firkløveret mener at det er på høy tid med utvidelse nordpå.

I 1992 ble det antatt at bygging av jernbane videre nordover ville koste 17, 2 milliarder.

- Dette beløpet må en sikkert ganges med to i dag, antar Uhre.

Samtidig påpeker han at teknologien er kommer videre.

- I rapporten fra 1992, utgitt av NSB, viste da at jernbanen var samfunnsnyttig. Jeg er ikke i tvil om konklusjonen på den nye.

Tenkt kart

Foran seg på bordet inne på Fauske jernbanestasjon har de et tenkt jernbanekart framfor seg. Her er også sidespor mellom Narvik og Harstad tegnet inn, samt fra Rovaniemi i Finland til Kirkenes.

Redusert reisetid, mindre gods på veiene og bedre trafikksikkerhet på veiene er noen av argumentene som Aksjon Nord-Norgebanen har frontet i saken, i tillegg til mange varige arbeidsplasser i forbindelse med selve banen.

Powered by Labrador CMS