Leder:
Trykket må holdes oppe i E6-saken
Skal det bli et resultat som involverer bygging av ny vei, må ikke rikspolitikerne få et øyeblikks pusterom.
Torsdag 11. mai kan framstå som en merkedag i kampen om ny E6 gjennom Sørfold. Det er ingen tvil om at saken engasjerer mange, ikke minst de som faktisk må ferdes på strekningen.
Med flere store ulykker ferskt i minnet, var det nærmest naturlig at en så stor bransjeorganisasjon som Norges Lastebileier-Forbund tok bladet fra munnen, og arrangerte en aksjon som samlet støtte langt over det man kunnet håpe på.
Det ble invitert til å kjøre sammen i protest mot handlingslammelsen fra sentralt hold, både store kjøretøy, men også de som ville markere at de mener at ny vei må på plass så raskt som mulig.
Fasit ble langt over 40 kjøretøy, som tok med politikere på både kommune- og fylkesnivå for å oppleve hvordan det er å jobbe på denne veien til daglig. Perspektivet man får sittende oppunder taket er noe helt annet enn i en vanlig personbil.
Alle politikerne som har opplevd denne veien på nært hold, skjønner at det må skje noe, og skje noe raskt. Veien er gått ut på dato, så enkelt er det.
At det er tverrpolitisk enighet om at denne veien må bygges i kommunene i Salten, er ikke så rart. Ei heller at det er det i Nordland.
Men det er bred enighet om at dette er det viktigste veiprosjektet i hele Nord-Norge akkurat nå.
Om det er noe som kanskje kan vekke de som sitter i maktens korridorer, burde det være dette. Det er ikke mye annet som kan få de nordligste fylkene til å enes om en sak.
Kravet er klart fra NLF, strekningen må settes inn på budsjett og tildeles penger i høst, noe annet vil være fullstendig uholdbart.
Det er vi helt enige i.