STORE PLANER. Her ved Elkem Salten på Valjord er det planlagt ei tømmerkai. Opprinnelig var den tenkt plassert på venstre siden av neset der industrikaia ligger, men der er det for grunt. Den blir derfor lagt til høyre i stedet, litt utenfor vedtatt reguleringsplan. En reguleringsendring er derfor under behandling. Foto: Elkem Salten
STORE PLANER. Her ved Elkem Salten på Valjord er det planlagt ei tømmerkai. Opprinnelig var den tenkt plassert på venstre siden av neset der industrikaia ligger, men der er det for grunt. Den blir derfor lagt til høyre i stedet, litt utenfor vedtatt reguleringsplan. En reguleringsendring er derfor under behandling.

Prosjektet ble 20 millioner dyrere

Trenger mer for å komme i havn

Fylkesrådet bevilger tre millioner kroner ekstra til tømmerkai ved Elkem. Det mangler likevel en del for å fullfinansiere Salten tømmerkai.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: I over 10 år har det vært arbeidet med å prosjektet tømmerkai ved Elkem Salten. Prosjektet er overmodent, men ikke fullfinansiert. Nå står og faller mye på om de får ekstra støtte fra Landbruksdirektoratet.

Kassandra Petsa og fylkesråd Bjørn Larsen, begge fra Frp, er glade for at fylkesrådet ble enige om å bevilge mer til tømmerkaia. Foto: Privat
Kassandra Petsa og fylkesråd Bjørn Larsen, begge fra Frp, er glade for at fylkesrådet ble enige om å bevilge mer til tømmerkaia.

- Viktig del

Tirsdag forrige uke avgjorde altså fylkesrådet at Nordland fylkeskommune utvider eksisterende samarbeidsavtale med Sørfold kommune for utbygging av tømmerkaia. De bevilger et ekstra tilskudd på inntil tre millioner kroner som fylkeskommunens andel til gjennomføring av prosjektet.

- Produksjonskostnadene har økt, og det burde ikke gå på bekostning av dette prosjektet. Derfor anbefalte jeg at søknaden om ekstra midler skulle godkjennes, og det er gledelig å fortelle at denne ble godkjent, sier fylkesråd for næring, Bjørn Larsen (Frp) i en pressemelding.

- Tømmerkaier er en viktig del av infrastrukturen i skogbruket. Denne bevilgningen er med på å sikre utbyggingen av ny Salten tømmerkai, og det vil absolutt ha betydning for næringen i Indre Salten, sier hans partikollega og Salten-politiker Kassandra Petsa.

Langt til nærmeste

- Det er veldig gledelig at vi har fått den ekstra bevilgningen fra fylket. De har vært positive hele veien, sier Gerd Bente Jakobsen.

Hun er næringssjef i Sørfold, og har ivret for tømmerkai på Straumen siden 2011.

Etter at sagbruket i Mosjøen ble lagt ned, er Namsos nærmeste sted de kan levere tømmer. I stedet for å sende tømmer dit på bil, jobbes det altså med å utbedre havneforholdene i Salten med en egen tømmerkai ved Straumen.

- Dette er et ønske fra skogeierne. Det er en del trevirke som skal avvirkes framover i Salten, og de får best betalt om de leverer til sagbruk, forteller hun.

IVRER FOR KAIA. - Det har vært jobbet med prosjektet hele tiden, men korona og økte priser har gitt oss utfordringer, sier næringssjef Gerd Bente Jakobsen i Sørfold kommune. Arkivfoto
IVRER FOR KAIA. - Det har vært jobbet med prosjektet hele tiden, men korona og økte priser har gitt oss utfordringer, sier næringssjef Gerd Bente Jakobsen i Sørfold kommune. Arkivfoto

Kostnadene økte

Det er Elkem Salten som eier området der tømmerkaia er tenkt bygget, og de vil stå som byggherre. De drifter i dag industrikaia som eies av Sørfold kommune.

Kommunen har vært med i planleggingen av prosjektet siden 2017, og ga en halv million i tilskudd til det i 2020. Både Beiarn, Saltdal, Fauske og Bodø kommune støttet skriftlig søknaden om midler som ble sendt til Landbruksdirektoratet i 2019.

I 2020 fikk de innvilget tilskudd til i tømmerkaia i to omganger - til sammen 25 millioner kroner. Så kom korona og stor prisstigning, og prosjektet ble mye dyrere.

- Elkem har hatt prosjektet ut på anbud tidlig i 2023. Da hadde kostnadene økt voldsomt. Laveste tilbud var på cirka 60 millioner, og det kan bli ytterligere kostnader.

Flere fordeler

Fordelene med å bygge ei slik kai ved Elkem er at de strenge kravene til dypvannskai kan oppfylles. Det er også plass til et større lager enn det som er ved kaia på Rognan.

- Her i Sørfolda har vi ikke Saltstraumen å ta hensyn til heller, sier Gerd Bente Jakobsen.

I dag konkurrerer tømmertransportene om plassen på industrikaia med konteinertransporten som har førsteprioritet.

- Det vil være en fordel å få skilt de to kaiene, slik at det blir en egen tømmerkai og båtene slipper å ligge å vente. Man kan få sendt tømmeret ut derfra, samtidig som de mindre dimensjonene kan leveres til Elkem.

Elkem Salten er den største forbrukeren av trevirke i Nordland, siden de bruker det til brensel i produksjonen.

Fikk avslag - klaget

I fjor søkte Elkem Salten om fem millioner kroner til fra Landbruksdirektoratet.

- Det er en fordel for oss å få på plass en egen tømmerkai, men enda større fordel for brukerne av den, sier verksdirektør Ove Sørdahl. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
- Det er en fordel for oss å få på plass en egen tømmerkai, men enda større fordel for brukerne av den, sier verksdirektør Ove Sørdahl.

- Vi er glad for at de har prioritert oss tidligere, men siden vi søkte første gang har prosjektet blitt 20 millioner dyrere, sier verksdirektør Ove Sørdahl.

De ønsker at direktoratet er med og tar noe av den ekstra belastningen, men i høst fikk de negativt svar på søknaden.

- Vi har klaget på avslaget, og det ligger nå hos Landbruksdepartementet for endelig beslutning. Det går nok noen måneder før vi får svar, sier han.

- Hva er Elkems motivasjon for å delta i prosjektet, utover at kaia vil ligge på deres eiendom?

- Å få ei ekstra kai vil lette belastningen på konteinerkaia. Tømmerkaia vil hjelpe regionen med å øke tilgjengeligheten og ta ned kostnader for båtene. Dessuten er vi vant til kaidrift og har kontroll på området, samt at infrastrukturen allerede er etablert her, sier Sørdahl.

Powered by Labrador CMS