Debatt:
Transport og logistikk i Nordland er viktig
Jeg har lyst å fortelle om «landet» jeg kommer fra. Det er Nordland. Det er en stor del av Norge.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no
Nordland er et av 19 valgdistrikt. Her er det plass til sju andre valgdistrikt; Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold, Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland, og enda er det litt fastland til overs. Nordland har også ¼ av den norske kystlinja. Det er viktige og store havområder utenfor den kystlinja. Golfstrømmen er nær, fiskebankene er viktige, og skreien kommer snart for å gyte. Nordland har også mye innland. Blant Nordlands 41 kommuner er det også kommuner helt uten kystlinje. Det er Grane og Hattfjelldal.
Bedrifter i Nordland eksporterte varer for over 38,4 milliarder i 2021. Sjømat, metall- og kjemiprodukter er de viktigste eksportvarene. Det er mye bra som skjer i Nordland.
Men samferdsel og logistikk er vanskelig i Nordland. Sjøl FrP slutter å snakke om firefelts motorvei når de reiser nordover. I vårt fylke er det heller spørsmål om E6, E10, manglende gulstripe, utdaterte tuneller, fylkesveier, rasfare, ferge og båt. Det er også spørsmål om hvordan samfunnsøkonomisk nytte beregnes. Transport av gods teller knapt i forhold til personbiler som kan kjøre litt fortere. Fisken som blir stående på bil, fordi bilen ikke kommer fram, teller ikke i dette regnskapet. Med ny regjering i fart framover, forventer jeg en enda større endring i den samfunnsøkonomiske vektinga av transport av gods.
I Nordland er det ca 25 fergesamband. Det bor folk på øyer og på vegløse steder. Her er det også lakseslakterier, fiskemottak og andre bedrifter. For alle disse er gratis ferge en helt ny verden. Gratisfergene er en historisk satsing, i lag med 50 prosent kostnadskutt på andre fergesamband. Ny regjering har gitt resultater. Men, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, kystfolket trenger samme revolusjon på hurtigbåtene.
Det er også veldig positivt at Ap og Senterpartiet i regjering sikret at fiskerihavnene skal være statlige. Fiskerihavnene er nasjonalt viktige for verdiskapinga. Det er inntekter som både kysten og mange byer har nytte av. Pengene tjent på tørrfisken fra nord har bygd både Bergen og Nidarosdomen. Men, fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran, det trengs penger til havnene, i tillegg til prinsipper. Havnene Andenes, Ballstad, Røst og Værøy har virkelig lidd under forrige regjerings elendige politikk. Nå må den etterlengta satsinga komme i gang.
Forrige regjering prioriterte ikke å komme i gang med E6 Megården – Mørsvikbotn, Sørfold. Under tre prosent av alle bundne midler i NTP fra Høyreregjeringa og FrP gikk til Nord-Norge. Det er en liten dråpe i havet, sett i forhold til behov og areal i nord. SV prioriterte heller ikke Sørfoldtunellene i budsjettbehandlinga.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård må nå ta EUs tunelldirektiv på alvor. Arbeiderpartiet har lange tradisjoner for å raskt ville innføre EUs direktiver. E6 i Sørfold deler ofte Norge i to. Strekningen kjennetegnes av stigninger, svinger og 16 tuneller, trange som gruvesjakter, på rekke og rad. I følge Statens Vegvesen er det 12 av disse 16 tunellene som ikke oppfyller gjeldende sikkerhetskrav.
Jeg registrerte at samferdselsministeren poengterte at E6 Sørfold er et av Norges tre viktigste store veiprosjekter i debatten om transportbudsjettet på Stortinget 20.12. Det er bra. Jeg oppfordrer likevel ministeren å ta en kjøretur på strekninga mellom Fauske og Bognes på dårlig vinterføre utpå nyåret. Det er mer krevende enn å ferdes mellom Bodø flyplass og Bodø by. Da kan ministeren oppleve både Sørfoldtunellene og Ulsvågskaret. Blir det stopp underveis kan ministeren kjøre om Sverige. Det er eneste alternativ når Norge blir stengt på denne strekningen. Det tar rundt elleve timer. På turen kan samferdselsminister Nygård analysere situasjonen og finne en økonomiske åpning i vanskelige tider for å bygge mer Europaveg i Nordland.
Siv Mossleth, Senterpartiet