PUNKTERINGSFLEIP. Anne Grethe Slåtsve Karlsen og Kjell Karlsen fleipet med hverandre i bilen om punkteringene de møtte langs Rv. 95 i Sverige. De talte åtte biler som stod langs veien med hullete dekk. - Jeg håper ikke vi blir nummer ni, sa hun til mannen, like før de punkterte. Foto: Anne Grethe Slåtsve Karlsen
PUNKTERINGSFLEIP. Anne Grethe Slåtsve Karlsen og Kjell Karlsen fleipet med hverandre i bilen om punkteringene de møtte langs Rv. 95 i Sverige. De talte åtte biler som stod langs veien med hullete dekk. - Jeg håper ikke vi blir nummer ni, sa hun til mannen, like før de punkterte.

Trafikverket avslår alle erstatningskrav

Både familien Karlsen fra Kjerringøy og John Oskar Karlsen fra Saltdal fortviler over at ingen tar på seg ansvaret for flere titalls raserte dekk.

Publisert Sist oppdatert

KJERRINGØY/SALTDAL: Kjell Karlsen og Anne Grethe Slåtsve Karlsen har hus i Glommersträsk. Der er de ofte, sommer som vinter, og turen tar litt over fire timer fra Fauske på Fv. 95. De er dermed godt kjente med veiene der og var klar over veiarbeidet.

To på rad

- Den er jo så grov, den steinen. Vi kjørte ikke fort, vi lå i maks 20 kilometer i timen over der. Likevel punkterte vi. Det er dumt at de gjør dette i ferien, da det er mange biler på veien, sier Anne Grethe Slåtsve Karlsen oppgitt.

Ikke lenge etter kom sønnen, Tor Gøran, i egen bil. Også han punkterte på samme sted. Over 20 biler punkterte den dagen, ifølge Karlsen.

- Det stod veldig mange punkterte biler langs veien. Vi telte åtte. Så sa jeg til Kjell at jeg håper vi ikke blir nummer ni. Vi fleipet om det med hverandre og lo, og så ble vi nummer ni, ler hun.

LES OGSÅ: Hentet punkterte biler 65 ganger

Ingen erstatning

De sendte hver sin søknad til svenske Trafikverket om erstatning. De punkterte den 4. august. Fredag i forrige uke kom endelig svaret. Men det var ikke det svaret familien hadde håpet på.

«Av hva som har kommet fram anser vi at det ikke er Trafikverket eller vår entreprenør som har forårsaket skaden gjennom uforsiktighet. Du kan derfor ikke få noen erstatning,» skriver verksjurist Elisabeth Halvarsson i svarbrevet til familien Karlsen.

Eget ansvar

Trafikverket skriver også at ettersom veiarbeidet var merket med skilt, er det på eget ansvar at førere av kjøretøy ferdes på veien. Dette fordi det da er oppgitt at veien kan fravike fra normalen.

«Den eneste måten å unngå skader helt, er å stenge veien for trafikk under pågående arbeid. Dette ses dog vanligvis som et altfor langdrygt tiltak og er ofte en større ulempe enn om veien holdes åpen», står det også i brevet.

- Jeg ble så irritert at jeg skrev et svar om at jeg syns det var dårlig av dem og dårlig reklame for Sverige, ler Anne Grethe.

- Avvist totalt

Deres sønn fikk også det samme svaret, og det samme fikk John Oskar Karlsen i Saltdal.

- Det var grov pukk i veibanen og dekkene ble sundskjærte. Vi kjører mye der, vi vet hvor det er, og likevel fòr dekkene våre. Trafikverket har avvist oss totalt, sier han oppgitt.

På den tiden han stod der og ventet på bilberging, var han vitne til at omtrent syv-åtte kjøretøy punkterte. Karlsen anslår at han stod fast der i rundt en halv time.

Slakke regler

- Det er et problem i Sverige. Hvorfor gjør de det sånn? Det må de svare på, de som styrer det der, sier han oppgitt og fortsetter:

- Det handler ikke om at man kjører for fort. Vi hadde kjempegode dekk, helt nye dekk. Vi kjørte ordentlig og rolig, og visste jo om veiens tilstand.

Han understreker at entreprenøren ikke har gjort noen feil, for de følger de reglene som Trafikverket krever. Det er myndighetene i Sverige som ikke stiller noen krav til hva entreprenøren kan bruke.

Powered by Labrador CMS