EN MERKEDAG. Torsdag 11. april kan første del av ny E6 gjennom Sørfold bankes igjennom på Stortinget. - Dette er ikke bare en Sørfold-sak, men vi har fått full støtte fra regionrådene og fylkeskommunen, sier ordfører Kolbjørn Mathisen. Foto: Eva S. Winther
EN MERKEDAG. Torsdag 11. april kan første del av ny E6 gjennom Sørfold bankes igjennom på Stortinget. - Dette er ikke bare en Sørfold-sak, men vi har fått full støtte fra regionrådene og fylkeskommunen, sier ordfører Kolbjørn Mathisen.

Torsdag er en skjebnedag for E6: - Det er viktig å se helheten i prosjektet

- Vi har plagdes nok med denne strekninga, sier ordfører Kolbjørn Mathisen om Sørfold-tunnelene.

Publisert Sist oppdatert

E6 i Sørfold

1941: fergedrift startet opp på daværende riksvei 50 mellom Røsvik og Bonåsjøen

1966: ny vei nordover fra Straumen til Sommerset åpnet og fergestrekninga ble forkortet til Sommerset-Bonåsjøen

1986: Fergefri E6 åpnet fra Sommerset og nordover

2002: Bompengestasjonen ble lagt ned

2016: Første reguleringsplan for ny E6 Megården-Sommerset vedtatt i kommunestyret. Oppdatert i 2023.

2019: Frist for å få på plass fullstendig sikkerhetsutrustning i tunnelene

2019: Reguleringsplan for deponier på strekningen Megården- Somerset vedtatt i kommunestyret. Oppdatert 2023.

Prosjektet er delt i tre: Megården-Sommerset, Sommerset-Tverrdalen (bru over Leirfjorden) og Tverrdalen-Mørsvikbotn

SØRFOLD: Torsdag denne uka er Sørfold-ordføreren på plass i Oslo. Der skal han overvære Stortingets behandling av ny E6 mellom Megården og Sommerset, som ligger inne med vel 7,2 milliarder kroner.

- Jeg har store forhåpninger til at det blir vedtatt, og er veldig glad for at prosjektet kan komme i gang, sier Kolbjørn Mathisen

Han reiser nedover sammen med flere representanter fra Salten regionråd.

Veien videre

Når han først er på Stortinget, håper han å få innpass i komitémøter der de neste stegene av veiprosjektet skal diskuteres.

Per i dag er den nordligste delen av E6-prosjektet, strekninga Sommerset-Mørsvikbotn, ikke blant prosjektene som er foreslått prioritert de første seks årene av planperioden 2025-2036. Det ligger riktignok inne med 6,9 milliarder kroner.

- Det er viktig å se helheten i prosjektet, og vi kan ikke vente til den første strekninga er ferdig før den neste igangsettes, mener han.

Spleiselag

Fergefri E6 fra Sommerset til Mørsvikbotn ble åpnet 10. juli 1986.

- Veiprosjektet var nært koblet opp med bygging av Kobbelv kraftverk, og var et spleiselag mellom vegvesenet, Statkraft, Sørfold kommune og Hamarøy kommune. I tillegg var det finansiert av bompenger, oppsummerer Kolbjørn Mathisen.

Sørfold kommunes andel av kalaset var 2,5 millioner kroner. Det samme betalte Hamarøy kommune, noe som ble bestemt i 1981. I 2024-kroner tilsvarer det over 10 millioner kroner bare fra Sørfold kommune.

"Ikke i vår livstid"

Det tok ikke mange tiår før behovet for en oppgradering av veien meldte seg.

- Tunnelene som ble bygget den gangen var faktisk i dårligere stand enn de som var fra før mellom Straumen og Sommerset, sier ordføreren.

I 2004 sendte daværende ordfører Lars Kristian Hansen Evjenth brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete der han belyste problemene med E6.

- Tilbakemeldinga man fikk via vegvesenet var at det ikke kom til å skje noe med veien i vår livstid, sier Mathisen.

GAVE. Denne steinen fikk Sørfold kommune i gave fra Salten Verk (Elkem) i 1986 da den nye veien fra Sommerset og nordover ble åpnet. Den har stått på ordførerens kontor og vært en påminner om veisaken. Foto: Eva S. Winther
GAVE. Denne steinen fikk Sørfold kommune i gave fra Salten Verk (Elkem) i 1986 da den nye veien fra Sommerset og nordover ble åpnet. Den har stått på ordførerens kontor og vært en påminner om veisaken.

En påminnelse

På ordførerens kontor står en stein med en plakett der det står risset inn følgende: "Gratulerer med nyveien 10.07.86. Hilsen Salten Verk".

De siste 20 årene har den vært en konstant påminnelse om det som har blitt en viktig sak å jobbe for, ikke bare for Sørfold men også nabokommunene og Nordland for øvrig.

- Det var vanskelig å få forståelse allerede i 2004 for at veien fra 1986 var i for dårlig stand, og det spesielle var jo at den nyeste strekninga var verre enn den gamle, sier Mathisen.

Flere utfordringer

Siden bompengestasjonen ble lagt ned i 2002, har trafikken bare økt.

- Vogntogene har blitt flere og større, og det er stadig problemer vinterstid i de verste stigningene, sier ordføreren.

På grunn av nye tunnelforskrifter, tvang en oppgradering av dagens E6 i Sørfold seg fram, og ballen begynte å rulle. Tunnelene oppfyller verken dagens nasjonale krav eller EU sine.

- Det var for eksempel krav om at de skulle ha en fullverdig sikkerhetsutrustning innen 2019. Mange av tunnelene tilfredsstiller heller ikke kravet til stigning og kurvatur, og ingen tunneler har slukkevann tilgjengelig, forklarer han.

MENS VI VENTER. 500 millioner kroner ble bevilget til nødvendige tiltak i tunnelene i perioden 2018 til 2023. Det ble blant annet brukt på nye LED-lys. Foto: Stian Sagnes Karlsen
MENS VI VENTER. 500 millioner kroner ble bevilget til nødvendige tiltak i tunnelene i perioden 2018 til 2023. Det ble blant annet brukt på nye LED-lys.

Lang omkjøring

Dersom E6 i Sørfold blir stengt, er det få muligheter for omkjøring. Det må bli via Lofoten eller Sverige.

- Det kan ta 10-11 timer. Vi som lokalsamfunn vil få store utfordringer med å levere tjenester til innbyggerne. I tillegg handler det om sikkerheten i forbindelse med ulykker, sier Mathisen.

Da et vogntog med brunost brant i Brattlitunnelen i Tysfjord, tok det fire døgn å slukke brannen. Først etter nesten to år var tunnelen klar til bruk igjen. Dersom noe liknende skjer i Sørfold kan det få store konsekvenser.

Høy prioritet

Både politikere og administrasjonen i Sørfold kommune har stått på for ny E6 i mange år.

- Vi har deltatt aktivt i prosessene med konseptvalgutredning (KVU), og bistått vegvesenet på folkemøter. Det har vært rekordrask saksbehandling i kommunen for at alt skulle være klart til tidlig oppstart, forteller Kolbjørn Mathisen.

Allerede første uka hans som ordfører snakket han om E6 i møte med Ap-politikere som jobber spesielt med transport og samferdsel.

20 år

Mandag denne uka møtte Kolbjørn Mathisen leder Sigbjørn Gjelsvik og Geir Iversen fra transportkomiteen på Fauske. Der opplyste vegvesenet at de beregner en byggetid på rundt åtte år for ny E6 Megården-Sommerset.

- Vi må kanskje beregne 18-20 års byggetid totalt om resten av E6 ikke skal startes på før del én er ferdig. Derfor mener jeg de må kunne begynne å planlegge og regulere resten av strekninga fram til Mørsvikbotn tidligere, sier Mathisen.

Han har forståelse for at prosjektet deles opp, slik at man kan ha bedre kostnadskontroll og at flere entreprenører kan vurdere å delta.

- Samtidig må det ikke være en hvilepute som fører til at resten av ny E6 blir utsatt.

Plagdes nok

Selv er ordføreren født to år etter at bomveien åpnet i 1986, og har mange helgeturer nordover til familie og hytta på Hamarøy i minneboka. I dag ferdes han stadig på E6, både i forbindelse med jobb og fritid.

- Jeg har opplevd mange situasjoner der jeg har sett tullete kjøring, spesielt forbikjøringer. Jeg forstår frustrasjonen blant de som bruker veien, og at mange kvier seg for å kjøre der. Vi har plagdes nok med denne veien, og det er på tide at arbeidet kommer i gang, slår han fast.

BRU OVER LEIRFJORDEN. Ny E6 skal blant annet gi en redusert reisevei på 25 minutter, vei med 90 kilometers fartsgrense, bedre kjøreforhold og framkommelighet. Gamle E6 vil kunne fungere som omkjøringsvei. Foto: Statens Vegvesen
BRU OVER LEIRFJORDEN. Ny E6 skal blant annet gi en redusert reisevei på 25 minutter, vei med 90 kilometers fartsgrense, bedre kjøreforhold og framkommelighet. Gamle E6 vil kunne fungere som omkjøringsvei.
Powered by Labrador CMS