UTGIVELSE. I lang tid har Torbjørn Andreassen skrevet på bøker om båt-og isfart i forbindelse med Sulitjelma Gruber. Manus er sendt inn og i oktober trykkes det han håper blir en av årets beste julegaver. Foto: Espen Johansen
UTGIVELSE. I lang tid har Torbjørn Andreassen skrevet på bøker om båt-og isfart i forbindelse med Sulitjelma Gruber. Manus er sendt inn og i oktober trykkes det han håper blir en av årets beste julegaver.

Torbjørn gir ut bøker om lokal båthistorie

I høst gir Torbjørn Andreassen ut to bind om båt- og isfart i tiden til Sulitjelma Gruber.

Publisert Sist oppdatert

SULITJELMA: - Det har utviklet seg en tid dette prosjektet, sier Torbjørn.

Saltenposten møtte han på Sjønstå i sommer, og da fortalte han om bokprosjektet.

- Noen ba meg skrive om skipsverftet i Moen og om mudring i farvannet der. Dette startet i det små, men har ballet på seg noe voldsomt, sier han.

- Da jeg kom til 600 A4-sider tenkte jeg at ”nå blir det bok”.

- Pedagogisk prosjekt

For Andreassen var det ingen selvfølge at det skulle ende i noe som skulle publiseres. Det var i utgangspunktet et privat prosjekt.

- Jeg er interessert i mange ting. Dette er en spesiell historie og den fortjener å bli tatt vare på. Mye er skrevet, men ingen har samlet det i historisk perspektiv. Vinklingen min er å tenke pedagogisk og jeg vil få folk til å lære, sier han.

Etterhvert ble det naturlig å beskrive hvilke objekter og tjenester som lå bak behovet for mudring og verft. Da kom han inn på frakting av varer med dampskip mellom Sjønstå og Finneid. Prosjektet ble deretter utvidet til å omfatte dampbåter på Langvannet.

Flere gode kilder

Mye av stoffet har han funnet i Nasjonalbiblioteket, som har digitalisert aviser, lærebøker og fagbøker.

- Dette hadde ikke vært mulig uten. De kildene jeg kunne hatt lever ikke lenger, og jeg har innsett at jeg ikke snakket nok med mine foreldre om historiske ting, sier han.

Andreas Spjelkavik er en han trekker fram som har skrevet mye om dette, og et unikt bildemateriale har han gjennom Kåre Enge.

- Jeg har også besøkt Arkiv i Nordland på Mørkved, Riksarkivene i Trondheim og Oslo, Norsk Maritimt Museum på Bygdøy og Teknisk Museum i Oslo der materalet til Akers Mek. Verksted befinner seg, legger han til.

Viktig del av historien

Selv er Andreassen født i 1949 er fra Moen. Han var rundt seks år da båttrafikken opphørte ved at jernbanen ble ført ned til Finneid.

- Far min var siste formann ved Straumen verft etter å ha overtatt stillingen etter sin far rundt 1952, og min farfar var i mange år skipper på d/s Trea da den gikk på farvannet Sjønstå-Finneid. Båten ble opprinnelig satt sammen i Furulund i 1902, men fraktet til Sjønstå i 1915 da jernbanen ble utbygd fra Hellarmo til Fagerli og båttrafikken på Langvatnet opphørte, forteller Andreassen.

Han tror flere kan være interessert i historien.

- Ankerske og gruvedriften i Sulitjelma ga en eksplosiv vekst i Fauske og er viktige deler av historien, fortsetter Andreassen.

Flere funksjoner

Han er overrasket over hvor få ulykker det var tilknyttet båt- og isfarten.

- Jeg kjenner til to ulykker med båtene, i tillegg til de to som skjedde under sprengning av isråker. Ludvig Olsen døde under pramslep i Finneidstraumen i 1935 og Eivind Mosti døde under start av motoren på skøyta M/S Nygutten i 1955. Det ble brukt mye dynamitt for å skyte is og de måtte være veldig nøye med det de holdt på med. Sesongen for båter på Langvannet var fra april til november/desember. Båtene gikk døgnet rundt, helt til isen ble for tykk, sier han videre.

Da ble frakten gjort oppå isen. Kobber ble fraktet hele tiden, mens kis ble lagret.

Båtene som gikk var både fraktebåter, isbrytere og passasjertransport. I 1956 var det slutt da tunnelene ble etablert og båtene solgt.

Ikke hele Sulis-historien

Det har ikke har vært noe mål for han å skrive Sulitjelmas fullstendige historie.

- Jeg har kun konsentrert meg om båt- og istrafikken, og en nøvendig del av gruvehistorien som viser hva slags fraktbehov det var til enhver tid. Sulitjelmas historie må andre ta seg av som har den nødvendige kunnskapen, sier han bestemt.

Men historien om Konsul Nils Persons engasjementer og hva det også betydde sosialt for Sulitjelma er også tatt med.

Selvfinansiert utgivelse

Torbjørn Andreassen var i mange år lærer i Mosjøen og siden 2014 har han bodd på Jevnaker. Han har undervist i matte, fysikk og informatikk, og når han nå gir ut bøker er det på eget forlag.

Kostnadene dekker han av egen lomme, og i sommer mente han at det totalt ville koste 140.000 kroner for 200 eksemplarer av hvert bind. De skal selges for 750 kroner, og det vil bli salg både på Fauske og hjemmefra.

- Historien er verdt det, mener forfatteren.

- Blir dette årets julegave?

- Jeg håper jo litt på det, sier Torbjørn Andreassen og legger til at i skrivende stund nærmer han seg femti bestillinger allerede.

Powered by Labrador CMS