NY TUNNEL. Graddisveien får ny tunnel som vil gjøre den mer attraktiv som grenseovergang, men navnet blir ikke endret fra riksvei til europavei, noe som er et ønske lokalt både i Sverige og Norge. Arkivfoto: Ina Sand Solli
NY TUNNEL. Graddisveien får ny tunnel som vil gjøre den mer attraktiv som grenseovergang, men navnet blir ikke endret fra riksvei til europavei, noe som er et ønske lokalt både i Sverige og Norge. Arkivfoto: Ina Sand Solli

Tommelen ned for Europavei gjennom Tjernfjellet

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kommer ikke til å ta noe initiativ for at Riksvei 77 skal bli omklassifisert til Europavei.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL/OSLO: Hovedargumentet hans er at svenske veimyndigheter ikke ønsker en slik omklassifisering.

Det kom fram i Stortingets spørretime onsdag. Det var stortingsrepresentant Siv Mossleth (Sp) som stilte spørsmål til samferdselsministeren om en slik omklassifisering når den nye tunnelen gjennom Tjernfjellet står ferdig.

Hele Silverveien

Mossleth viste til at ordfører i Saltdal, Rune Berg, og ordfører i Arjeplog, Britta Flinkfeldt, jobber for å få omklassifisert Riksvei 77, Graddisveien, og Riksvei 95 på svensk side til Europavei.

- Det vil gi veiforbindelsen fra Storjord til Arjeplog og videre ned til Skellefteå, eventuelt Luleå, mye større synlighet på kartet. Kanskje kan også Riksvei 80 fra Bodø inkluderes, slik at hele «Silvervegen» på vel 500 kilometer blir Europavei, sa Siv Mossleth i Stortinget.

Mindre trafikk

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fortalte at en slik omklassifisering var vurdert av både norske og svenske veimyndigheter, uten at de ville anbefale den.

Ministeren viste til de europaveiene som er i Nordland, Europavei 12 over Umbukta og Europavei 10 over Bjørnfjell, der trafikken er vesentlig større enn på Riksvei 77 over Graddis.

- Veien over Tjernfjellet har regional trafikk, og den er vesentlig mindre enn dagens europaveier har, sa Dale.

Avhengig av svenskene

Mossleth på sin side mener at en status som europavei vil skape større trafikk, noe som ha stor betydning for reiselivet på norsk side.

Dale på sin side viste til at de svenske veimyndighetene mener at det er nok europaveier mellom Norge og Sverige.

- Dersom de svenske myndighetene endrer sin holdning, vil jeg ta en ny vurdering av en omklassifisering, lovte han.

Hadde den svenske og den norske ministeren vært enig om en omklassifisering, ville saken gått videre til godkjenning hos FNs organ for økonomisk samarbeid i Europa som gjør det formelle vedtaket om å opprette en europavei..

Powered by Labrador CMS