BLE MED. Sjåfør Øyvind Jensen mye å snakke om med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da de kjørte over Tjernfjellet sommeren 2014. Nå følger statsråden opp med penger til veiprosjektet. Foto: Arild Bjørnbakk
BLE MED. Sjåfør Øyvind Jensen mye å snakke om med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da de kjørte over Tjernfjellet sommeren 2014. Nå følger statsråden opp med penger til veiprosjektet.

Tjernfjelletstalsmenn

Skuffelsen var stor i Indre Salten da Nasjonal Transportplan ble lagt fram i april 2013.Årsaken var at Tjernfjellet var havnet langt ned på lista....

Publisert Sist oppdatert

Skuffelsen var stor i Indre Salten da Nasjonal Transportplan ble lagt fram i april 2013.

Årsaken var at Tjernfjellet var havnet langt ned på lista.

Etter den planen skulle arbeidet med tunnel først starte i perioden mellom 2018 og 2023.

Det var mange år å vente.

Den første snøen som kom i oktober i 2013, førte til trafikkaos på Tjernfjellet.

Utenlandske trailer kjørte seg fast og sperret veien i timevis.

Det førte til at stortingsrepresentant Jan Arild Ellingsen (Frp) fra Saltdal tok opp denne flaskehalsen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Det var da snøballen begynte å rulle.

I starten fikk Ellingsen ingen stor respons fra sin partikollega. Vendepunktet kom da ministeren besøkte Salten i juni.

Da ble Ketil Solvik-Olsen med på en kjøretur på den bratte, smale og svingete veien.

Nå fikk han med selvsyn oppleve veistrekningen Jan Arild Ellingsen og Kenneth Svendsen hadde mast om fra første dag han ble minister.

Og Solvik-Olsen konkluderte straks med at dette er en strekning som det må gjøres noe med.

Bare to måneder etter kom de første 50 millionene til oppstart av arbeidet med tunnel gjennom Tjernfjellet.

- Takk Jan Arild, var samferdselsministerens kommentar.

Onsdag kom nye 555 millioner kroner til veiprosjektet. Nå skal arbeidet starte for alvor.

I 2018 skal tunnelen være klar.

Tjernfjellet har hatt mange gode talsmenn opp gjennom årene. Men det er Saltens stortingsrepresentanter som skal ha æren for at arbeidet nå starter.

Takket være dem kan tunnelen stå ferdig samme år som arbeidet egentlig skulle påbegynnes.

Når Kenneth Svendsen (Frp) påpeker at Indre Salten har stor nytte av å ha tre stortingsrepresentanter, er Tjernfjellet et godt bevis på det.

Her har de gjort en solid jobb.

Vi føler oss sikker på at uten de tre folkevalgte ville det tatt flere år å få denne flaskehalsen på Riksveg 77 fjernet.

Betydningen deres kan snart måles i 3,4 kilometer lang tunnel.

Powered by Labrador CMS