LYS HORISONT. Målet med Teknouka er å tilegne seg kunnskap om mulighetene som finnes i egen hjembygd. Avslutningen på uka var en minst like spennende rib-tur i Saltstraumen. Foto: Erica Restoften
LYS HORISONT. Målet med Teknouka er å tilegne seg kunnskap om mulighetene som finnes i egen hjembygd. Avslutningen på uka var en minst like spennende rib-tur i Saltstraumen.

Tjuvstarter skoleåret:

Tenner en gnist med teknologi og safari

For sjuende år på rad ble alle nye tiendeklassinger i Saltdal invitert til en frivillig innføring i tekniske fag. Avslutningen på Teknouka var minst like spennende, med rib-tur og ørnesafari i Saltstraumen.

Publisert Sist oppdatert

En mellomstor gjeng ungdommer stimler sammen på brygga og kommer raskt i gang med å hyre seg med overlevelsesdrakter og redningsvester. Det summer av forventninger og latteren sitter løst.

- Dette er bare gøy! Det er artig og få oppleve litt fart og bølger. Er kanskje litt nervøs, men det er mest artig, forteller ungdommene.

Tidligere i uka har det vært litt mer alvor. Rakel Amundsen (15), Johanna Calida Angler (14) og Sigrid Aure Jensen (14) går alle på Rognan ungdomsskole og har vært igjennom ei hel uke med praktisk innføring i tekniske fag og muligheter de kan velge da de skal ut i yrkeslivet, fortrinnsvis i hjemkommunen Saltdal.

Teknouka er et gratis og frivillig tilbud til distriktets elever som skal starte i 10. klasse nå i høst. I år ble det gjennomført for sjuende år på rad og det har vært en innholdsrik uke for ungdommene.

- Det har vært et bra opplegg og vi har lært ganske mye. Vi har vært på Nexans som er en kabelfabrikk og sett hva de holder på med der. Og så har vi satt opp solcellepanel. Og så har vi blant annet lært hvordan man kapper kabler og om fiber og hvordan alt henger sammen, forteller Rakel.

Prosjektet er et samarbeid mellom Saltdal videregående skole, Dragefossen, Nexans og Saltdal kommune. Elevene lærer om realfag og teknologi gjennom praktisk arbeid hentet fra samarbeidspartnernes hverdag.

I løpet uka har elevene blant annet vært med på samarbeidsoppgaver, de har fått innblikk i teknologi i praksis og robotisering.

- Vi har også laget gir for å dra en kabel til solcellepanelet, forteller Sigrid.

- Vi har lært hvordan vi sette sammen kabler og hvordan vi får strøm på ting. Vi har lært veldig mye, også om vannkraftanlegg, forteller Johanna.

Jentene er enig i at dette er en veldig god anledning til å bli litt klokere på hva de skal gjøre videre etter ungdomsskolen.

- Jeg har funnet ut at jeg skal gå TIP (Teknologi- og industrifag, journ.anm.). Fordi jeg ikke har lyst til å gå for lenge på skolen, men vil komme meg ut i jobb, på en oljeplattform eller lignende, forteller Johanna.

- Jeg har faktisk tenkt litt på at jeg har lyst å jobbe på Nexans, så da er det jo kjempefint å få være med på dette nå, forklarer Sigrid.

- Det er ei fin erfaring å ha. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre, men har lyst til å gå realfag, forteller Rakel.

Den innholdsrike uka ble avsluttet med rib-tur og havørnsafari i Saltstraumen og omkringliggende områder.

- Vi arrangerer Teknouka for å tenne en gnist hos ungdommene. Målet er å sørge for gode søkertall til de tekniske fagene, fortelle Håvard Vassbotn, som koordinerer Teknouka for Dragefossen.

- Vi vil engasjere ungdommene og vise hva Saltdal har å by på når det gjelder jobbmuligheter etter endt skolegang. Det vi ønsker er at de som reiser ut også skal komme tilbake og jobbe hos oss, forklarer Idar Eriksen, som til daglig er tekniker i Nexans.

Arrangørene er veldig fornøyd med gjennomføringen av den syvende Teknouka:

- Det har gått kjempebra. De har vært veldig engasjert og dyktig. Alt i alt er vi veldig forøyd med opplegget og de som har vært med, forteller Vassbotn.

- Ønsket er at ungdommene skal bli værende i hjembygda og da må de vite hva som finnes av muligheter. De er jo faktisk fremtida, understreker Eriksen.

Nøkkelord

Powered by Labrador CMS