BØR OPP IGJEN. Nils Ole Steinbakk har lyst å få bannerne «Marmorbyen Fauske» opp igjen så snart som mulig. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
BØR OPP IGJEN. Nils Ole Steinbakk har lyst å få bannerne «Marmorbyen Fauske» opp igjen så snart som mulig.

- Ta Marmorbyen tilbake som slagord

- Marmorbyen Fauske er et mye bedre slagord enn Folkehelsekommunen der alle trives. Det sier ingenting. Jeg trives i alle kommuner, sier Nils Ole Steinbakk.

Publisert Sist oppdatert

Folkehelsekommuner er det mange av. Det å trives er ikke spesielt for Fauske. Jeg trives både i Saltdal og i Bodø, og for så vidt i alle kommuner jeg besøker, sier Nils Ole Steinbakk.

Plutselig borte

Han har hentet bannerne som han i snart 20 år har hatt liggende på et lager i Fauske sentrum. Mens han var daglig leder i Fauske næringsforum hadde han ikke lyst å blande seg inn i de politiske avgjørelsene. Nå sier han hva han mener.

- Politikerne er altfor dårlig til å følge opp sine vedtak. De vedtok Marmorbyen Fauske, men fulgte det ikke opp, jobbet ikke videre med det, og plutselig var det borte og erstattet med et annet, sier Steinbakk.

Ute i verden

- Marmor betyr mye mer for Fauske enn vi er klar over selv. Vi burde brukt det i alle mulige markedssammenhenger. Det er fauskemarmor en rekke spennende steder rundt om i verden, fortsetter han.

Selv om det ikke har vært større virksomhet i bruddet de siste årene, så ligger det en stor leveranse klar til å legge ut på Gardermoen når nybygget står ferdig.

- Marmor betyr mye mer for Fauske enn vi er klar over selv

- Uansett legges marmoren merke til mange steder i verden, sier Steinbakk, som selv har oppdaget fauskemarmor i kjente byer som Liverpool og i Las Palmas.

Turistene «stjeler»

- Jeg synes det er veldig synd og beklagelig at «Marmorbyen Fauske» ble borte. Jeg skylder på at mange innflyttere på Fauske som ikke har et forhold til den fantastiske over 100 år gamle historien, sier Steinbakk.

POPULÆRT. Fra den lille «Marmorarken ved Strandpromenaden måtte det i høst fylles etter med småstein. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
POPULÆRT. Fra den lille «Marmorarken ved Strandpromenaden måtte det i høst fylles etter med småstein.

Han tror mange som er vokst opp med marmoren kanskje ikke tenker over det som noe spesielt.

- De «ser ikke skogen for bare trær», som det heter, sier Steinbakk som oppi det hele gleder seg over at turistene legger merke til marmoren fra Fauske.

- I den lille marmorparken ved Strandpromenaden. Der måtte vi etter sommeren fylle på to tonn marmor-småstein, for turistene tar dem med seg, sier Nils Ole Steinbakk.

-Sa aldri nei

- Da samfunnsdelen av kommuneplanen ble vedtatt i september 2011, var folkehelse veldig i vinden.

Det sier Siv Anita Johnsen Brekke, som i etter valget i 2011 ble ordfører. Hun sier at det lå et omfattende arbeid bak denne visjonen.

- Vi vedtok aldri at vi ikke skulle bruke «Marmorbyen Fauske» videre, men det ble vel på en måte slutt på det da, sier hun.

- Hva synes du selv om Marmorbyen?

- Det er helt greit, men det ble kanskje for spesifikt, at det ikke favnet nok bredt. «Folkehelsekommunen der alle trives» er mer en visjon enn et slagord, sier Siv Anita Johnsen Brekke.

Fauskedager

Det hører med til historien at Vegvesenet også har en del av skylden for «avskiltingen» av Marmorbyen.

Fauske kommune betalte 45.000 kroner for seks store bannere i tykk plast. De ble kjøpt i 1998, og hengt på stolper nært veien ved alle tre innfartsveier til Fauske.

Etter tre år beordret Vegvesenet dem ned. For Vegvesenet hadde bare godtatt at bannerne hengte oppe fra før Fauskedagen i august 1998 til etter byfesten tidlig januar 1999.

Beordret fjerning

Da de ble hengende i ytterligere to år, ga Vegvesenet i mai 2001 klar beskjed om at de måtte tas ned innen ti dager. Ellers ville Vegvesenet selv fjerne dem og sende regningen til kommunen.

- Alle som vil ha reklame nært vei må søke. Det er lettere å få tillatelse over kort tid i forbindelse med arrangement, sier overingeniør Jan Hanteland i Staten Vegvesen. Han sitter i Mo i Rana, og jobber som saksbehandler for skilt og reklame.

Fauske kunne den gangen ha jobbet videre med plasseringen. Det kunne vært mulig å få ha bannerne oppe, men da på en måte som ville blitt godkjent av Vegvesenet.

Tillatelse

Skiltene med «Velkommen til Fauske» og «Takk for besøket» er gitt permanent tillatelse. Det har Vegvesenet godtatt fordi de står i et roligere trafikkbilde enn hva bannerne gjorde.

- Det er det er ingen krystallklare regler for hva vi tillater. Vi vurderer hvert tilfelle, blant annet reklamens nærhet til vei og nærhet til skilt, rundkjøringer og kryss. Trafikksikkerhet er det viktigste momentet i vurderingen, sier Jan Hanteland i Statens Vegvesen.

Powered by Labrador CMS