MISFORNØYD: Ronny Jensen og Veronica Eian fra Sulitjelma er svært misfornøyd med hvordan TUI og Norwegian har håndtert situasjonen. Natt til søndag måtte de sove på gulvet med håndklær til hodeputer.
MISFORNØYD: Ronny Jensen og Veronica Eian fra Sulitjelma er svært misfornøyd med hvordan TUI og Norwegian har håndtert situasjonen. Natt til søndag måtte de sove på gulvet med håndklær til hodeputer.

Sulis-par "sandfast" på Gran Canaria

(GRAN CANARIA/SULITJELMA) Ronny Jensen (46) og Veronica Eian (40) fra Sulitjelma er blant over tusen nordmenn er «sandfaste» på Gran Canaria.

Publisert Sist oppdatert

Strandede flypassasjerer som har tilbrakt natten på flyplassen, raser mot TUI og Norwegian.

- Dårlig behandlet

– Vi blir behandlet som hunder, blir hverken tilbudt vått eller tørt og må sove på kalde gulvet, sier Ronny Jensen (46) fra Sulitjelma til VG.

Norwegian opplyser søndag morgen at flyplassen offisielt er åpnet igjen.

– Men fly som har stått i sandstormen, må sjekkes av teknikere før vi kan ta av, sier presseansvarlig i Norwegian Andreas Hjørnholm.

Han legger til at værutsiktene fortsatt er veldig dårlige og ustabile.

Håndklær til hodepute

Med samboer Veronica Eian (40) har Ronny Jensen vært på pakketur med TUI og Norwegian.

Sandstorm stengte flyplassen da de skulle hjem til Bodø lørdag ettermiddag. Hundrevis av passasjerer kom seg ikke nordover.

Etter tre timer fikk samboerparet ut bagasjen sin, slik at de hadde toalettsaker og klesskift for hånden. Håndklærne i kofferten var hodeputer i natt.


– Mange eldre forvirret

– Vi har ikke fått informasjon om noen ting. Norwegian-kontoret ber oss bare ringe callsenteret deres for å booke om, mens de TUI-ansatte springer unna, sier Jensen.

Han sier at de ikke er tilbudt verken bagetter eller vann.

– Vi har tatt med oss gamle medpassasjerer i kaféen, mange av dem er helt forvirret, sier Jensen.

Sov på gulvet

Samboerparet har sovet 1–2 timer rett på gulvet i natt

– Jeg har så vondt i ryggen at jeg nesten ikke klarer å gå. Dette er verre enn å være på skoletur og ligge i gymsal, sier Ronny Jensen.


Ingen ledige hoteller

Også Monica Andersen (48) og Bente Jakobsen (52) overnattet på flyplassen.

– Den største utfordringen har vært å få informasjon. TUI og Norwegian fungerer ikke. Så vi står her uten mat, uten drikke og uten et sted å sove, sa Andersen til VG i natt.

Hun anslo i totiden at de var omkring 200 personer på flyplassen da meldingene om at alle hotellene var fulle begynte å tikke inn.

Gått ut på dato

– Da vi forsøkte å booke hotell selv, fikk vi bare beskjed om at det ikke var ledig noe sted, sier Bente Jakobsen.

Monica Andersen forteller at de fikk matkuponger i femtiden i morges.

– Men de var gått ut på dato, så vi fikk ikke kjøpe noe, sier Andersen.


En av de største reisedagene

Norwegian har åtte charter- og rutefly stående på flyplassen. Over 1.400 passasjerer til hele Skandinavia er sandfaste.

– Situasjonen er ekstraordinær, det er vel en av de største reisedagene på Gran Canaria som er rammet, sier Andreas Hjørnholm i Norwegian.

Han sier presset på hoteller har vært veldig stort. Rom som er forlatt, er overtatt av nye gjester som søker sol i vinterferien.

– Jeg forstår at folk vil ha mer informasjon. I dag holder vi passasjerene informert via sms og gir beskjed så snart vi har nytt om deres avgang, sier Hjørnholm.


– Vanskelig å hjelpe alle

Han sier at også Norwegian fant løsninger i natt for en del passasjerer.

– Det er bare vanskelig å hjelpe alle, så mange turister som i øyeblikket befinner seg der, sier Norwegians presseansvarlige.

Han håper at de første flyene kan ta av mot Skandinavia i løpet av dagen.

TUI beklager at de ikke klarte å finne hotellovernatting til alle sine passasjerer.

– Vi håper at de som har vært med oss, har hatt en god ferie. Så beklager vi at hjemreisen blir litt lenger på grunn av dette værfenomenet, sier pressevakt i TUI Kevin Brevik.

Han sier at alle skal ha fått tilbud om mat og drikke på turoperatøren eller flyselskapets regning.

Powered by Labrador CMS