Nytt næringsmagasin fra Saltenposten:
- Stolt og framoverlent
- Vi gjør dette for å vise fram det fantastiske næringslivet vi har i Indre Salten og Nord- Salten.
Indre Salten: Det sier prosjektleder for det nye næringslivsmagasinet "Stolt" og daglig leder i Saltenposten, Sverre Breivik.
Første utgave av magasinet kommer allerede denne uken.
- Vi vil at magasinet skal øke kunnskapen og interessen for det lokale næringslivet både blant innbyggerne våre, og hos næringslivet selv. Vi tenker at det å øke kunnskapen om hverandre kan øke interessen og skape ringvirkninger, sier Breivik.
Her kan du lese det nye næringsmagasinet, Stolt.
Hvorfor nå?
- Hvorfor ikke nå. Vi er i en tid, og som vi også kan lese om i magasinet, der det er utfordrende å få tak i nok og rett arbeidskraft rundt om kring. Arbeidsledigheten er lav, men utenforskapet er stort. Derfor kjenner vi det er tid for å bygge stolthet, noe som er en av grunnene for navnevalget. Vi vil vise fram det flotte og betydelige næringslivet vi har her. Og vi ser når vi jobber med magasinet, da blir vi rett og slett stolt, sier Breivik stolt.
Næringslivsmagasinet "Stolt" kommer ut sammen med ordinær distribusjon av Saltenposten og NordSalten avis. I tillegg får også abonnenter av Helgeland blad tilgang på utgivelsene på nett.
Vil inspirere
- Vi håper at innbyggerne i alle kommunene i Indre Salten, i Nord-Salten og lenger sør på Helgeland, vil lese bladet. Ikke minst for å bli bedre kjent med næringslivet vi har i regionen vår. Alle kan la seg inspirere av det vi skriver om, enten de er ute etter jobb eller de som vurderer å skifte jobb, sier Breivik.
Magasinet er også en mulighet for bedriftene i området får viste seg fram og tiltrekke seg nye og flere kunder, forklarer prosjektlederen.
- En bedriftseier eller leder kan lese om en annen bedrift i magasinet, som de kanskje ikke visste noe om, men kanskje kan ha bruk for å samarbeide med, forklarer han.
Tingenes tilstand
- Det handler i stor grad om å vise fram næringslivet, men vi har også utfordret NHO og Nav til å si noe om hvordan de ser på tingenes tilstand, sier Breivik.
I denne utgaven kan du blant annet lese om Kobbelv kraftverk, du kan lese om fiskeoppdrett, og om Moment Salten og Ribo som også jobber med dette med utenforskap, forklarer prosjektlederen.
- Vi har også flere andre flotte artikler som viser at det går an å skape betydelige virksomheter i utkantene. For eksempel Digipro helse som har sitt hovedkontor i Beiarn, men kunder over hele Nordland i alle fall, og kanskje lenger ut enn det også, forteller Breivik.
Større og bedre
Magasinet har denne gangen 24 side næringsstoff.
- Det er fortsatt mye vi ikke har fått fortalt, og som heller ikke blir fortalt gjennom dagspressen. Så vi satser på at den neste utgaven som kommer til våren, nærmere bestemt 28.mars kan bli enda tykkere og bedre, sier Breivik.
Breivik sier de satser på en bred distribuering av bladet.
- Alle som abonnerer på Saltenposten og Nordsalten avis vil få magasinet i postkassen sammen med papirutgaven av lokalavisa si, og som nettutgave visa hjemmesida. De som abonnerer på Helgeland blad, som vi samarbeider med, vil få tilgang på avisa som nettavis, forklarer Breivik.
Økt bevissthet
De håper at en omfattende distribusjon gir økt bevissthet om att det næringslivet vi har er, ikke bare er viktig, og bidrar med sponsormidler og premier til lotterier i lokalmiljøene. Det er også gode arbeidsplasser, både for dem som er høyt utdannet og dem som har andre typer utdannelser og fagbakgrunner, sier han.
- I denne utgaven har vi også en sak om Dragefossen, som presenterer en av sine lærlinger og viktigheten av å jobbe godt med lærlingene sine. De er viktige også i et framtidig rekrutteringsarbeid og det samfunnsansvaret det innebærer.
Valget av navn var ganske enkelt forteller prosjektlederen:
- Ja det måtte jo bli "Stolt", for vi som står bak magasinet er jo rett og slett stolt av næringslivet i regionen vår. Og når man er stolt av noe så vil man vise det fram, avslutter Breivik.