STOR INTERESSE. Det er mange på nordsida i Sørfold som er nysgjerrig på hvordan den nye E6-en gjennom kommunen blir. Fem alternativ ligger på bordet, mens tre alternativ har pekt seg ut som mest aktuelle. Det er likevel opp til regjeringen å ta den endelige avgjørelsen. Foto: Frida Kalbakk
STOR INTERESSE. Det er mange på nordsida i Sørfold som er nysgjerrig på hvordan den nye E6-en gjennom kommunen blir. Fem alternativ ligger på bordet, mens tre alternativ har pekt seg ut som mest aktuelle. Det er likevel opp til regjeringen å ta den endelige avgjørelsen.

Stinn brakke på E6-møte

Kobbelv vertshus ble fylt til randen da Statens vegvesen inviterte til folkemøte om den nye E6-en gjennom Sørfold.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Vegvesenet presenterte de tre mest aktuelle alternativene for hvor en ny E6-trasé skal gå gjennom deler av Sørfold. Enten vil det bli bru over Leirfjorden, og E6 videre gjennom Bonådalen. Eller så kan det bli en 17 kilometer lang tunnel fra Nordfjorden til Sørfjordmo. Det siste alternativet går ut på å bygge nye tunneler nesten parallelt med nåværende trasé.

Tok ordet

- Dere har jo sagt at det som pekte seg mest ut var bru over Leirfjorden. Er det da egentlig noen vits å fortsette om dere nærmest har bestemt dere, sa Cato Sørgård, som var den første til å ta ordet.

Tirsdag kveld inviterte Vegvesenet til folkemøte om den nye hovedfartsåren, og måtte bruke tid på å hente inn mange ekstra stoler for å få plass til alle som hadde satt av tid til møtet. Klokken 18 rant det fortsatt folk inn døra.

Kroken på døra

Sørgård har eid Kobbelv vertshus siden 2004 og frykter at det er kroken på døra om nærmere åtte år, om E6 blir lagt utenom stoppestedet.

- Det vil bety det samme som å legge ned hele nordsida.

Han syns dessuten det har vært svært så stille fra politikerne i kommunen i veisaken.

- Vi har aldri hatt så steindaue politikere som nå, påpekte han.

Samler info

Ordfører Lars Evjenth, som også var ordstyrer for kvelden, tok seg ikke nær av en slik påstand.

- De daue politikerne har bestemt at vi skal samle så mye informasjon om de ulike alternativene som mulig før vi bestemmer oss. For dette skal være en avgjørelse vi kan leve med i mange år framover, svarte Evjenth.

Aktive folk

Selv om Vegvesenet tidligere har gått ut og anbefalt nettopp bru over Leirfjorden var de opptatt av å fortelle om at det ikke er tatt noen avgjørelse ennå.

- Det er regjeringen som til sjuende og sist tar den endelige avgjørelsen. Men før vi kommer dit oppfordrer vi folk til å være aktive i planfasen. Det er dere som kjenner områdene her og kan komme med ulike innspill vi kan dra nytte av, sa prosjektleder Bjørn Tore Olsen.

Enorme steinmasser

Til tross for stinn brakke var det ikke mange som stilte seg svært kritisk til planene om ny vei. Det kom likevel en del innspill og spørsmål til de ulike alternativene.

- Dere snakker om sjødeponi av massene. Er det egentlig så framtidsrettet? Er det vurdert deponi på land, slik at massene kan brukes i andre prosjekter, spurte en kar i salen.

- Utfordringen er rett og slett at om det for eksempel skal bygges en tunnel på 17 kilometer vil det bli ufattelig mye stein, svarte Olsen.

Kobbskaret

- Hva med lysløypa og naturområdene ved Kobbskar? Hvordan vil man komme seg dit om det ender opp med bru over Leirfjorden, spurte Sissel Horndal.

- Vel, om du skal fra Mørsvik til Kobbskaret må du da faktisk kjøre helt rundt, svarer Knut Sjursheim i Vegvesenet og viser på kartet hvor lang omkjøringen blir.

Noe som også høstet lett oppgitt humring i salen.

Powered by Labrador CMS