DØDSULYKKE. En utenlandsk vogntogsjåfør ble påkjørt og drept da han skulle legge på kjettinger i Kobbskaret i Sørfold kommune. Foto: Tarjei Abelsen
DØDSULYKKE. En utenlandsk vogntogsjåfør ble påkjørt og drept da han skulle legge på kjettinger i Kobbskaret i Sørfold kommune.

Leder

Start arbeidet på E6 i Sørfold!

E6 gjennom Sørfold er full av farlige strekninger, og ulykkene har vært mange.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en farlig flaskehals på Norges hovedvei

Langfredag skjedde den en dødsulykke på E6 i Sørfold. En latvisk trailersjåfør omkom, etter å blitt truffet av en personbil som føreren mistet herredømmet over. Den latviske sjåføren hadde trolig stoppet for å sette på kjettinger.

E6 gjennom Sørfold er full av farlige
strekninger, og ulykkene har vært mange.
Fredagens ulykke ved utgangen av Kobbskar-
tunnelen understreker hvor viktig det er å få
utbedret veien, uten at vi skal konkludere med
at vei og føre var årsaken denne gangen.

Han mener antall trafikkulykker og stengninger på strekningen er uakseptabel. Han vektlegger også den trafikkøkningen man forventer, også når det gjelder næringstrafikk. Dette er hovedfartsåren mellom nord og sør i Norge.

Men det er ikke for ingenting at fylkesrådet
i Nordland i slutten av mars uttalte at de vil ha
utbedring E6 mellom Fauske og Bognes øverst på listen i Nasjonal transportplan. Fylkesråd for transport og infrastruktur, Bent-Joacim Bentzen (Sp) påpekte at dette er svært utsatt strekning.

Noen dager senere var det administrerende direktør Marianne Bergmann Røren i Mesta som tok opp E6 gjennom Sørfold. Hun vil at de 12 tunnelene på E6 i Sørfold skal inngå i en pakke
for å opprette aktiviteten i anleggsbransjen under korona-krisen.

Mesta-sjefen viser til at de 12 tunnelene
i Sørfold som det er snakk om må oppgraderes innen 2025 for å oppfylle krav fra EU. Også her er trafikksikkerhet et viktig argument. Arbeidet kan dessuten settes igang nesten umiddelbart.

Ulykken på langfredag var en påminnelse om det. Vi håper vi slipper flere påminnelser, men frykter at det kan skje flere ulykker.

En utbedring av E6 gjennom Sørfold har med andre ord mange tilhengere som ønsker fortgang i den jobben som må gjøres. Alle som har kjørt strekningen innser at dette er en farlig
flaskehals på Norges hovedvei.

Ingenting tyder på at trafikken på
strekningen vil minke. Arbeidet med en jernbane mellom Fauske og Narvik vil ennå ta mange år
å fullføre, om den noen gang blir påbegynt. Det
er ingen grunn til å nøle med å starte arbeidet.

Powered by Labrador CMS