Denne uken er det samisk språkuke. Foto: Erica Restoften
Denne uken er det samisk språkuke.

Debatt

Stå opp for det samiske språket!

Samisk språk er utrydningstruet. For å styrke språket må vi ha flere skolebøker og vi må ha flere samisklærere inn i barnehage og skole.

Publisert Sist oppdatert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no

Giellavahkku/ Gïelevåhkoe/ samisk språkuke 21.-25. oktober er et initiativ fra Sametinget. Målet er at vi sammen tar en felles språkdugnad for å synliggjøre og øke kunnskapen om de samiske språkene i hele samfunnet.

Konsekvensene av fornorskingspolitikken er særlig synliggjort av sannhets- og forsoningskommisjonen. Utdanningsforbundet ønsker å bidra til forsoning. Vi arbeider for å rette opp arven etter fornorskningspolitikken og kjemper aktivt for at utdanningssektoren skal være en arena for å bygge opp kvensk, samisk og skogfinsk kultur og språk. Vi mener den samiske språkuka er et viktig ledd i dette arbeidet.

Lovfeste retten til samiske skolebøker

Marianne Uteng, samisk utvalg, Utdanningsforbundet Nordland
Marianne Uteng, samisk utvalg, Utdanningsforbundet Nordland
Renate Nordnes, samisk utvalg, Utdanningsforbundet Nordland
Renate Nordnes, samisk utvalg, Utdanningsforbundet Nordland

Ifølge Opplæringsloven § 9 skal undervisningsmateriell finnes på bokmål og nynorsk til samme tid og pris. Samiske elever har i dag ikke en tilsvarende lovfestet rett til samiske bøker. Det har dessuten i flere tiår vært kritisk mangel på lærebøker på samisk.

Siden Opplæringsloven gir samiske elever rett til opplæring i og på samisk, legger Sametinget til grunn at loven indirekte gir elevene rett til bøker på samisk. Det er likevel nødvendig å lovfeste denne retten på de tre samiske språkene, på lik linje med elevers rett til læremidler på bokmål og nynorsk.

Mangler læremidler

Det er krevende for en lærer å utvikle et godt læringsopplegg når det en mangelfull tilgang på samiske skolebøker. En samisklærer må derfor bruke svært mye tid på å utvikle god undervisning. Samer er anerkjent som urfolk med rett til å sikre og utvikle sitt språk og sin kultur, og dagens situasjon rundt læremidler er uakseptabel.

Tilgjengelig og god opplæring i samisk er viktig for å beholde, styrke og videreutvikle samisk språk og kultur.

Rekruttere samiske lærere

For å kunne rekruttere flere til å ta utdanning som samisk lærer, innenfor barnehage eller skole, må flere tiltak iverksettes.

• En lovfestet rett til samiske læremidler vil bidra til å øke statusen, og bidra til å lette arbeidsbyrden for samisklærere.
• Lærere som underviser i og på samiske språk må få kompensert for ekstra arbeidsbelastning i form av økt tidsressurs, så lenge vi ikke har bedre tilgang på samiske lærebøker.
• Det samiske fagmiljøet må styrkes.

Hvis eleven er samisk, har hen rett til å få samiskundervisning, og skolen er da pliktig til å gi eleven undervisning på samisk. Vi vet at skoler fortsatt kjøper fjernundervisning i nordsamisk og sørsamisk, i stedet for å jobbe for å få samisklærere fysisk på plass. Dette er kritikkverdig og fører til en usynliggjøring av samisk i skolen.

Å sikre alle samiske barns rettigheter til en likeverdig opplæring burde ikke være en kampsak i 2024. Utdanningsforbundet vil kjempe videre for å sikre at rettferdighet skjer.

Marianne Uteng og Renate Nordnes
Samisk Utvalg, Utdanningsforbundet Nordland

Powered by Labrador CMS