LOKALE SPONSORER. Kine Lindberg, Øyvind Aamodt Andersen, Silje Askvik og Bjørnar Sørensen, som alle jobber i den lokale avdelingen til Sparebank1, er stolte over at Gatafestivalen har samlet så mange i Melenci park. Foto: Victoria Finstad
LOKALE SPONSORER. Kine Lindberg, Øyvind Aamodt Andersen, Silje Askvik og Bjørnar Sørensen, som alle jobber i den lokale avdelingen til Sparebank1, er stolte over at Gatafestivalen har samlet så mange i Melenci park.

Sponsorene om hvorfor de ville sponse: - Vi vil legge igjen noe på Fauske

Sparebank1 er stolte sponsorer av Gatafestivalen. - Det er alfa omega at sponsorer er lokale.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Inne i sponsorteltet på Gatafestivalen sitter gjengen fra Sparebank1 og morer seg. Nå får de se resultatet av idéen de trodde så sterkt på at de valgte å investere.

- Vi vil legge igjen noe på Fauske. Det lokale engasjementet er jo viktig. Det har potensiale til å bli en stor greie for Fauske. At vi får en festival hit som får våre unge og gamle sammen. Det handler om lokal tilhørighet, forteller Øyvind Aamodt Andersen, rådgiver i Sparebank1.

Det er Sparebank1 Nord-Norge som er sponsorer, men det er den lokale avdelingen som styrer med sponsingen.

- Det er alfa omega at sponsorer er lokale. Man må skape, trekke folk til Fauske, få folk til å få lyst til å flytte hit, til å trives og være her. Det er viktig folk har lyst til å være i Nord-Norge. Hvis det ikke er folk her, er det ikke noe næringsgrunnlag for noen bank her heller, smiler Andersen.

Han ler litt da Saltenposten spør ham om Sparebank1 kunne tenke seg å være med videre som sponsor.

- Jeg vil tro at vi er med framover. Vi er ikke sånn som skyter inn penger bare på første året. Vi er med på det langsiktige og vi er med på å bygge Nord-Norge, sier han, uten å avsløre for mye.

Engasjert samfunn

Andersen syns det er utrolig flott hvordan næringslivet har omfavnet Gata.

- Alle går med T-skjorte eller har en konkurranse med giveaways. Det er imponerende, og mye bedre enn det man får i større byer. Man får lyst til at Gata skal lykkes, og at Fauske skal lykkes og at Gata skal være bra.

- Hva får dere igjen for å være sponsor?

- Vi får kanskje ikke så mye business igjen, men det med lokal tilstedeværelse er grunnen til at folk velger oss, og ikke andre banker som er langt unna. Vi legger noe igjen i lokalsamfunnet, smiler han.

Fauske-identitet

Silje Askvik, rådgiver i banken, er også positiv til Gatafestivalen. Spesielt ettersom Gatafestivalen allerede kan se ut til å bli et varemerke.

- Det er bra for Fauske å få en stor folkefest, som de kan være litt stolte av. Det er bra for byen. Det mangler møtesteder på Fauske. De har Blåfrost på Rognan og det er godt å få noe som blir Fauske sitt, sier hun blidt.

Dessuten er hun imponert over hva festivalledelsen har fått ut av Melenciparken, en park som hun nesten ikke har lagt merke til.

- Det er fine fasiliteter på Fauske som aldri blir brukt og man tenker ikke over det. Jeg har bodd her i ni år, men jeg har nesten ikke sett parken før, humrer hun.

Powered by Labrador CMS