MILJØKRIMINALITET. Nordland fylkeskommune skrev under kontrakt på utbygging i Fauskeeidet nasjonalpark etter at tilbudsfristen var utgått. - Som vokter av miljøet, så Miljøvernforbundet seg pliktig til å anmelde denne typen miljøkriminalitet til egnede myndigheter, sier leder av miljøvernforbundet Kurt Oddekalv. Arkivfoto: Sverre Breivik
MILJØKRIMINALITET. Nordland fylkeskommune skrev under kontrakt på utbygging i Fauskeeidet nasjonalpark etter at tilbudsfristen var utgått. - Som vokter av miljøet, så Miljøvernforbundet seg pliktig til å anmelde denne typen miljøkriminalitet til egnede myndigheter, sier leder av miljøvernforbundet Kurt Oddekalv. Arkivfoto: Sverre Breivik

- Slipper billig unna miljøkriminalitet

Kurt Oddekalv reagerer på Vegvesenet og fylket slipper for billig unna ulovlig arbeid i Fauskeeidet naturreservat.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Det at de bygger en vei midt i et naturreservat er i seg selv helt hårreisende, sier Kurt Oddekalv, som er leder for Norges Miljøvernforbund.

Klaget inn til KOFA

Han forteller at halvparten av klagene til KOFA (klagenemnda for offentlige anskaffelser) går gjennom Miljøvernforbundet.

De har nå klaget inn fylkeskommunen, på bakgrunn av at kontrakten om utbygging ble gjort etter at tilbudsfristen gikk ut.

Midlertidig fylling

I perioden oktober til november i 2011 ble Røsvikveien mellom Fauske og Sørfold forbedret. Veidekke utførte oppdraget for Vegvesenet. I forbindelse med arbeidet gikk de over grensen til naturreservatet Fauskeeidet, uten at de hadde tillatelse.

Det ble laget ei midlertidig fylling med grus og stein, omkring fem meter innenfor naturreservatet. Fyllingen skulle erstatte den gamle brua, mens de jobbet med å lage en ny.

Vedtatt og betalt

I tillegg til selve inngrepet, var rørene som ble brukt i fyllinga for små. Det førte til at vannstanden i elva ble unormal stor. Skog og myrområder ble stående under vann for en periode.

Det reagerte Fylkesmannen på, og var bekymret for fuglelivet i området. På bakgrunn av dette ble vegvesenet anmeldt til politiet. Resultatet ble ei bot på 100.000 kroner, som vegvesenet allerede har vedtatt og betalt.

- Helt uakseptabelt

- En så stor aktør som fylkeskommunen bør opptre i tråd med loven. Det er uakseptabelt at fylkeskommunen i samarbeid med Vegvesenet finansierte ulovlig utbygging av en vei i naturreservatet, sier Oddekalv.

Han påpeker at han syns offentlige myndigheter slipper altfor billig unna.

- Derfor bruker vi det vi kan av lovverk for å hindre at det skjer i framtida. Det er veldig lett å grave først, for så å be om unnskyldning etterpå, sier han.

Medhold på klagen

Oddekalv forteller at KOFA kan ilegge en miljøbot på inntil 15 prosent av summen på oppdraget. KOFA har gitt miljøvernforbundet medhold, i og med at fylkeskommunen har foretatt en ulovlig direkteanskaffelse.

Det vil si at kontrakten ble inngått etter at tilbudsfristen var gått ut. Men noen miljøbot får de allikevel ikke.

I tilsvarende saker som KOFA har behandlet tidligere, er det ingen som har fått en ekstra bot.

- Vi har bare naturen én gang, sier Oddekalv avslutningsvis.

- Usaklig av Oddekalv

Distriktssjef i Vegvesenet, Kjell Skjerve, mener at Oddekalv blander to forskjellige saker når han uttaler seg.

- Det vi er dømt for hos KOFA går på selve kontraktene. Når det gjelder inngrep i naturreservat, så har vi allerede vedtatt ei bot på 100.000 kroner og ryddet opp etter oss, sier Skjerve, som legger til at det var en beklagelig sak.

28 dager for sen

Skjerve forklarer at Vegvesenet var 28 dager for sent ute til å skrive under kontrakten med Veidekke. De hadde likevel varslet de andre anbudsgiverne om at oppdraget var gått til noen andre.

- Grunnen til at vi slipper et ekstra gebyr fra KOFA er at vi har fulgt reglene om at det offentlige skal gjennomføre en konkurranse på slike oppdrag, sier Skjerve.

- På stortromma

Skjerve syns Oddekalv er usaklig og slår vel mye på stortromma når han anklager fylkeskommunen og Vegvesenet for alvorlig miljøkriminalitet.

- Ingen av oss er ute etter å bygge ulovlige veier, slår Skjerve fast og mener det er drøyt å si at fylkeskommunen har finansiert ulovlig veibygging.

Powered by Labrador CMS