Skal tidoble marmorproduksjonen på Fauske
- Vi skal gjøre fauskemarmoren verdenskjent igjen. Målet er i løpet av tre år å komme opp på en produksjon på 3.000 kubikkmeter i året.
FAUSKE: Susan Moser (57) har denne uka vært på Fauske for første gang etter at hun sammen med en stor investor kjøpte marmorbruddet i Løgavlen.
Nå begynner for alvor opptrappingen og satsingen, og 3.000 kubikkmeter vil være en tidobling av snittet de siste 15 årene i bruddet i Løgavlen.
Det har ligget på 3-400 kubikkmeter, riktignok i bølger, som da de fikk en stor leveranse til Gardermoen i 2017.
Italia og Portugal
Med seg til Løgavlen i løpet av uka på Fauske hadde et stort kobbel med profesjonelle aktører som skal hjelpe til med å få sving på både produksjon, markedsføring og salg av Fauskemarmor.
En av dem er geologen Sergio Matteoli fra Italia, som en gang i måneden skal tilbake til bruddet for å gi råd og uttak basert på steinkvalitet.
Antonio Seguro fra Portugal er en selger med stor kunnskap om marmor og verdensmarkedet.
Han skal spesielt lede an markedsføring i Spania, Portugal og Sør-Amerika.
Filmkunstner
Den velrenommerte danske film- og fotokunstneren Tine Reingaard har også, sammen med sin assistent Sebastian Solkær, brukt hele uka i Løgavlen.
Hun har laget reklame både for Danske Bank, Bang & Olufsen og det kjente kosmetikkmerket Lancome, samt musikkvideo for bandet New Order som nærmer seg en million visninger på Youtube.
Marmorkunstner
Også multikunstneren Benedikte Bjerre har vært i Løgavlen og valgt seg ut blokker for å lage kunst til et stort byggeprosjekt i København og blir inspirert til andre kunstverk til verdensmarkedet.
- Vi skal markedsføre alle fargene fra steinbruddet og selge det, naturen gir oss. Den rosa Norwegian Rose, den grå, som heter Hermelin og den grønne Antique Verdatre. I tillegg en samlebetegnelse «Boutique» som er flere farger.
- På kort sikt skal vi planlegge området for lagring av blokker som tas ut. Vi forventer Det skal ansettes flere folk i løpet av året og 2024.
Solid investor
Susan Moser ønsker ikke å snakke om tall, men hun forsikrer at det er en solid investor som står bak henne. Han kommer fra entreprenørskap og forstår ifølge Moser at for å tjene penger må man investere penger.
Susan Moser har før snakket om sitt hjerte for marmor i og med at hun er barn og barnebarn av tidligere av tidligere eiere av bruddet.
Hun er vokst opp i den Ankerske Marmorforretning i Frihavnen i København som foredlet fauskemarmor.
Store visjoner
Hun har også jobbet på høyt nivå med stein og marmor det meste av sitt liv i hele verden.
Fortsatt er hun tilknyttet til det tekniske Universitetet i København, der hun opererer som en ekstern veileder.
Og når vi spør hva som gjør at vi skal tro å at hun skal lykkes med sin store visjon for fauskemarmor, er hun klar i sin tale.
- Min kompetanse og erfaring, og mitt sterke ønske om å komme i gang med dette. Husk jeg i min oppvekst har sett fauskemarmorens storhet. Jeg har visjoner, og ikke minst passion for dette marmorbruddet. Du må gjerne skrive passion med store bokstaver, sier hun.
Verdens største
De klarte å lykkes med denne marmoren i flere perioder med nedgangstider fra 30’tallet frem til 60-tallet, og i perioden 1980 til 1995 gikk det godt her i bruddet.
Nå skal storhetstiden gjenskapes, sier Susan Moser.
Hun mener sjansene for å lykkes nå er vel så gode som den gang, blant annet fordi i den moderne tid er det fokus på bærekraft. Der har marmor en fordel.
Senere i år skal de på verdens største marmormesse i Verona i Italia.
Det håper hun er staten på en «snøball» om etter hvert skal gi en ny storhetstid for marmoren fra Fauske, nå kalt Fauske Marble by Moser i markedsføringen, men selskapet heter fortsatt Norwegian Rose.