INTERNASJONALT. Mange med sterk bakgrunn skal hjelpe med produksjon slg og markedsføring. Fra venstre bruddsjef Thorvald Bie, direktør Susan Moser, geolog Sergio Matteoli fra Portugal, internasjonal selger Antonio Seguro fra Italia, foto-assistent Sebastian Solkær og fotokunstner Tine Reingaard fra Danmark. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
INTERNASJONALT. Mange med sterk bakgrunn skal hjelpe med produksjon slg og markedsføring. Fra venstre bruddsjef Thorvald Bie, direktør Susan Moser, geolog Sergio Matteoli fra Portugal, internasjonal selger Antonio Seguro fra Italia, foto-assistent Sebastian Solkær og fotokunstner Tine Reingaard fra Danmark.

Skal tidoble marmorproduksjonen på Fauske

- Vi skal gjøre fauskemarmoren verdenskjent igjen. Målet er i løpet av tre år å komme opp på en produksjon på 3.000 kubikkmeter i året.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Susan Moser (57) har denne uka vært på Fauske for første gang etter at hun sammen med en stor investor kjøpte marmorbruddet i Løgavlen.

Nå begynner for alvor opptrappingen og satsingen, og 3.000 kubikkmeter vil være en tidobling av snittet de siste 15 årene i bruddet i Løgavlen.

Det har ligget på 3-400 kubikkmeter, riktignok i bølger, som da de fikk en stor leveranse til Gardermoen i 2017.

Italia og Portugal

Med seg til Løgavlen i løpet av uka på Fauske hadde et stort kobbel med profesjonelle aktører som skal hjelpe til med å få sving på både produksjon, markedsføring og salg av Fauskemarmor.

En av dem er geologen Sergio Matteoli fra Italia, som en gang i måneden skal tilbake til bruddet for å gi råd og uttak basert på steinkvalitet.

Antonio Seguro fra Portugal er en selger med stor kunnskap om marmor og verdensmarkedet.

Han skal spesielt lede an markedsføring i Spania, Portugal og Sør-Amerika.

INTERNASJONALT. Mange med sterk bakgrunn skal hjelpe med produksjon slg og markedsføring. Fra venstre bruddsjef Thorvald Bie, direktør Susan Moser, geolog Sergio Matteoli fra Portugal, internasjonal selger Antonio Seguro fra Italia, foto-assistent Sebastian Solkær og fotokunstner Tine Reingaard fra Danmark. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
INTERNASJONALT. Mange med sterk bakgrunn skal hjelpe med produksjon slg og markedsføring. Fra venstre bruddsjef Thorvald Bie, direktør Susan Moser, geolog Sergio Matteoli fra Portugal, internasjonal selger Antonio Seguro fra Italia, foto-assistent Sebastian Solkær og fotokunstner Tine Reingaard fra Danmark.

Filmkunstner

Den velrenommerte danske film- og fotokunstneren Tine Reingaard har også, sammen med sin assistent Sebastian Solkær, brukt hele uka i Løgavlen.

Hun har laget reklame både for Danske Bank, Bang & Olufsen og det kjente kosmetikkmerket Lancome, samt musikkvideo for bandet New Order som nærmer seg en million visninger på Youtube.

Marmorkunstner

Også multikunstneren Benedikte Bjerre har vært i Løgavlen og valgt seg ut blokker for å lage kunst til et stort byggeprosjekt i København og blir inspirert til andre kunstverk til verdensmarkedet.

- Vi skal markedsføre alle fargene fra steinbruddet og selge det, naturen gir oss. Den rosa Norwegian Rose, den grå, som heter Hermelin og den grønne Antique Verdatre. I tillegg en samlebetegnelse «Boutique» som er flere farger.

- På kort sikt skal vi planlegge området for lagring av blokker som tas ut. Vi forventer Det skal ansettes flere folk i løpet av året og 2024.

FOTOKUNST. Blant annet med drone lager filmkunstneren Tine Reingaard god internasjonal markedsføring for fauskemarmor. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
FOTOKUNST. Blant annet med drone lager filmkunstneren Tine Reingaard god internasjonal markedsføring for fauskemarmor.

Solid investor

Susan Moser ønsker ikke å snakke om tall, men hun forsikrer at det er en solid investor som står bak henne. Han kommer fra entreprenørskap og forstår ifølge Moser at for å tjene penger må man investere penger.

Susan Moser har før snakket om sitt hjerte for marmor i og med at hun er barn og barnebarn av tidligere av tidligere eiere av bruddet.

Hun er vokst opp i den Ankerske Marmorforretning i Frihavnen i København som foredlet fauskemarmor.

Store visjoner

Hun har også jobbet på høyt nivå med stein og marmor det meste av sitt liv i hele verden.

Fortsatt er hun tilknyttet til det tekniske Universitetet i København, der hun opererer som en ekstern veileder.

Og når vi spør hva som gjør at vi skal tro å at hun skal lykkes med sin store visjon for fauskemarmor, er hun klar i sin tale.

- Min kompetanse og erfaring, og mitt sterke ønske om å komme i gang med dette. Husk jeg i min oppvekst har sett fauskemarmorens storhet. Jeg har visjoner, og ikke minst passion for dette marmorbruddet. Du må gjerne skrive passion med store bokstaver, sier hun.

Verdens største

De klarte å lykkes med denne marmoren i flere perioder med nedgangstider fra 30’tallet frem til 60-tallet, og i perioden 1980 til 1995 gikk det godt her i bruddet.

Nå skal storhetstiden gjenskapes, sier Susan Moser.

Hun mener sjansene for å lykkes nå er vel så gode som den gang, blant annet fordi i den moderne tid er det fokus på bærekraft. Der har marmor en fordel.

Senere i år skal de på verdens største marmormesse i Verona i Italia.

Det håper hun er staten på en «snøball» om etter hvert skal gi en ny storhetstid for marmoren fra Fauske, nå kalt Fauske Marble by Moser i markedsføringen, men selskapet heter fortsatt Norwegian Rose.

Powered by Labrador CMS